اگر شرکت شما ابعاد کوچک و متوسط دارد و حتی اگر شرکت شما بزرگ است، یکی از فعالیت‌های مهمی که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های منابع انسانی خود را کاهش دهید، آموزش کارکنان است.

آموزش کارکنان در مقابل استخدام کارکنان خبره قرار می‌گیرد که از قبل تمام مهارت‌های مورد نیاز شما را دارا هستند و حقوق و مزایای بیشتری نیز برای استخدام این افراد می‌بایست پرداخت کنید.

آموزش

مزایای آموزش کارکنان

  1. کارکنانی که آموزش مناسب دریافت کرده‌اند بهتر می‌توانند وظایف محوله را به انجام برسانند. با افزایش کیفیت نیروی انسانی، نیاز به کمیت بیشتر از بین می‌رود و هزینه‌های شما در سازمان کاهش پیدا می‌کند.
  2. یک کارمند آموزش دیده بیش از دو کارمند مبتدی خروجی کار دارد. دستیابی به کیفیت بیشتر در برخی از کارها صرفا با مهارت بیشتر امکان‌پذیر است و چندین کارمند مبتدی نمی‌توانند جایگزین یک متخصص باتجربه باشند.
  3. کارکنان آموزش‌دیده خطاهای کمتری دارند و احتمال بروز اشتباهات و خسارت‌های قابل توجه در زمانی که کارها با مهارت و دانش بیشتری انجام شده‌اند کمتر می‌شود.
  4. آموزش کارکنان حس رضایت آن‌ها را از محیط کار بیشتر می‌کند و یکی از عواملی است که باعث می‌شود تمایل داشته باشند به مدت بیشتری در شرکت به کار ادامه بدهند.

حفظ کارکنان گام بعدی آموزش

هنگامی که مهارت‌های کارکنان خود را با آموزش افزایش می‌دهید، لازم است تا اقدامات بیشتری برای حفظ این کارکنان در دستور کار قرار دهید. یک کارمند دارای مهارت فرصت‌های شغلی و پیشنهادهای مالی بهتری را در دسترس خود می‌بیند. دانش خود را در این زمینه افزایش دهید و بدانید که چه طور می‌توان رضایت کارکنان را از شغل افزایش داد. اگر نتوانید کارمندانی که به آن‌ها مهارت‌آموزی کرده‌اید حفظ کنید، موفقیت در بخش منابع انسانی را دور از دسترس خواهید یافت.

چه مهارت‌هایی برای کارکنان لازم و مفید است ؟

علاوه بر مهارت‌هایی که به طور مستقیم به وظایف شغلی کارکنان مرتبط است، مهارت‌های دیگری وجود دارد که به طور غیرمستقیم می‌تواند کارایی و بهره‌وری کارمندان شما را افزایش دهد. برای شناسایی مهارت‌هایی که می‌تواند برای شما و کارکنان شما مفید باشد از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. از مشاوران تخصصی کمک بگیرید تا موضوعات موثر در دانش کارکنان را پیدا کنید.
  2. از کارکنان خود نظرخواهی کنید که برای انجام چه کارهایی به آموزش و مهارت بیشتر نیاز دارند.
  3. مهارت‌های عمومی مثل مهارت‌های برنامه‌ریزی، ارتباط موثر، استفاده از نرم‌افزارهای اداری، مهارت‌های تهیه‌ی گزارش‌ها و ... را برای افراد حائز صلاحیت در برنامه قرار دهید.

منابع آموزشی را در دسترس کارکنان قرار دهید

آموزش تنها با استفاده از کلاس‌های حضوری یا آنلاین به دست نمی‌آید. تلاش کنید تا منابع مختلف آموزشی را در دسترس کارکنان قرار دهید و مشوق‌هایی برای استفاده از آن‌ها تعیین کنید. منابع و مشوق‌ها بسته به خلاقیت شما می‌توانند متفاوت باشند. ایده‌های زیر ممکن است در این زمینه به شما یاری برسانند:

  1. یک کتابخانه در شرکت ایجاد کنید و کتاب‌های مفید را در آن قرار دهید تا کارکنان بتوانند آن‌ها را به امانت بگیرند.
  2. اشتراک سرویس‌های آنلاین آموزش را تهیه کنید یا اگر می‌توانید منابع اختصاصی آنلاین را ایجاد کنید تا کارکنان بتوانند به انتخاب خود از آن‌ها استفاده کنند.
  3. برای یادگیری مهارت‌های خاص مشوق‌های مالی تعیین کنید مثلا می‌توانید برای کسانی که دوره‌ای خاص را آموزش ببینند و در آزمون آن نمره‌ی قبولی کسب کنند، یک پاداش در نظر بگیرید.
  4. با استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی Knowledge base دانشی که در سازمان دارید و کارکنان شما در طول زمان کسب کرده‌اند را نگهداری کنید. این منبع دانش می‌تواند در انجام وظایف به کارکنان قدیمی کمک کند و زمان مورد نیاز برای هماهنگ شدن کارکنان جدید را کاهش دهد.

کیفیت انجام کار را در پرداخت حقوق کارکنان لحاظ کنید

زمانی که پرداخت حقوق صرفا وابسته به زمان حضور در شرکت است، کارکنان اشتیاقی برای انجام کار به صورت ایده‌آل ندارند. حتی ممکن است این روش پرداخت حقوق باعث شود تا راندمان نیروی انسانی شما روز به روز کاهش پیدا کند.

سعی کنید ابزارها و روش‌هایی برای ارزیابی کیفیت کار کارکنان مختلف در نظر بگیرید. مثلا میزان رضایت مشتریان از پاسخگویی تلفنی کارکنان شما در مقدار درآمد آن‌ها به صورت مستقیم اثرگذار باشد یا انجام کارها با کیفیت خوب در زمانی کمتر از زمان برآورد شده شامل مشوق‌های مالی باشد.

با پیاده‌سازی این روش، کارکنان تشویق می‌شوند تا مهارت و بهره‌وری خود را بیشتر کنند و در نهایت کیفیت و بهره‌وری سازمان افزایش پیدا کند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *