مهم‌ترین روش برای کم کردن وزن و لاغری، استفاده‌ی کمتر از مواد غذایی پرکالری است، ولی انجام دادن این کار مثل صحبت کردن در مورد آن آسان نیست و بسیاری از افراد پس از مدتی کوتاه اراده‌ی لازم برای کمتر خوردن را از دست می‌دهند.

راه حل این مشکل، پیدا کردن روش‌هایی برای کاهش اشتها و علاقه به خوردن است. در ادامه ۹ روش و ماده غذایی که می‌توانند اشتهای شما را کاهش دهند معرفی می‌کنیم.

کاهش اشتها

استفاده از فلفل برای تند کردن غذا

فلفل‌های تند دارای ماده موثر کپسایسین هستند که اثر مثبتی روی کاهش اشتها و علاقه شما به خوردن دارند. همچنین فلفل می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را بیشتر کند و باعث مصرف بیشتر کالری‌های ذخیره‌شده در بدن شوند.

بوییدن نعناع بیابانی

در تحقیقات مشخص شده است که استشمام بوی نعناع می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهند. می‌توانید شمع‌های دارای عطر نعناع را روشن کنید، آدامس‌های نعنایی مصرف کنید یا دمنوش‌های نعناع بیابانی را در تغذیه روزانه خود بگنجانید.

دانه‌های چیا

دانه‌های چیا یکی از موادی هستند که اشتهای شما را کاهش می‌دهند. برای مصرف این دانه‌ها می‌توانید از ترکیب آن با ماست و جو دوسر اضافه کنید. این دانه‌ها در تماس با آب لعاب ایجاد می‌کنند و فضای زیادی را در معده شما اشغال می‌کنند. به همین دلیل دیرترگرسنه می‌شوید. علاوه بر این دانه‌های ارزشمند، می‌توانید از حبوبات، مارچوبه و بذر کتاب برای افزایش مصرف فیبر حساب کنید.

سیب یک میوه جادویی

حتی اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری نباشید، مصرف سیب روزانه را جدی بگیرید. سیب دارای خواص جادویی و بسیار مفید برای سلامتی شماست. علاوه بر این اشتهای شما را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند وزن شما کمتر شود. نکته‌ی دیگر اینکه سیب را به راحتی می‌توانید در کیف یا جیب خود حمل کنید و در طول روز در محل کار یا تحصیل میل نمایید.

آب بنوشید

مصرف آب پیش از غذا می‌تواند فضای معده‌ی شما را کمتر کند و تمایل شما برای مصرف غذا را کاهش دهد. در طول روز هم می‌توانید از آب به همراه دمنوش‌های سالم و مفید یا اندکی آب لیمو برای هیدراته کردن بدن و کاهش اشتها استفاده کنید.

علاوه بر این برای جذب آب بیشتر می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات کم کالری مثل کاهو، خیار، ترب و کرفس استفاده کنید.

استرس خود را کاهش دهید

استرس به طور مستقیم عملکردهای بدن را مختلف می‌کند و باعث می‌شود افراد تمایل بیشتری برای خوردن پیدا کنند. با هر روشی که می‌توانید به آرامش بیشتری برسید و استرس خود را کاهش دهید. یکی از روش‌ها برای کاهش استرس، تنفس بیشتر و ارادی است. هر زمان که احساس کردید نگرانی یا استرس دارید، به صورت ارادی تنفس‌های عمیق انجام دهید.

با کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدارت‌ها هم می‌توانید به کاهش استرس خود و کاهش وزن و لاغری کمک کنید.

سرکه مصرف کنید

سرکه طبیعی و سالم را جایگزین سس‌های مختلف روی غذا کنید. این کار هم باعث سلامتی شما می‌شود و هم اشتها و وزن شما را کاهش می‌دهد. سرکه سیب و انگور طبیعی را از محل‌های معتبر خریداری کنید و ذائقه‌ی خود را از مواد ناسالم و بیماری‌زا به سمت مواد سالم و مفید تغییر دهید.

پیش از شام ورزش کنید

انجام فعالیت بدنی محدود و سبک پیش از شام می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. دقت کنید که فعالیت بدنی سنگین در طول روز این خاصیت را ندارد و اشتهای شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این ورزش هرچند کوتاه اثرات مثبت دیگری در سلامتی شما هم دارد.

به غذایی که مصرف می‌کنید فکر کنید

هر غذایی که در دسترس شما بود را مصرف نکنید. سعی کنید مواد غذایی را با دقت انتخاب کنید و مقدار مصرف خود را پیش از شروع به غذا خوردن محدود کنید. اینکه رستوران در بشقاب شما مقدار مشخصی غذا سرو می‌کند، دلیل خوبی برای خوردن تمام آن نیست. می‌توانید یک ظرف تهیه کنید و مقدار اضافی را در آن قرار دهید تا در وعده‌ی بعدی مصرف کنید.

هنگام صرف غذا به آنچه می‌خورید توجه کنید و با آرامش و بدون عجله غذا بخورید. اگر در محل کار غذا می‌خورید، در هنگام غذا، کار را به طور کامل متوقف کنید و تنها به غذا خوردن فکر کنید. درگیری‌های ذهنی باعث می‌شوند با عجله، مقدار زیادی غذا مصرف کنید و علاوه بر آسیب‌های سلامتی، چاقی را نیز برای خودتان انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *