کیک اسفنجی، یکی از انواع محبوب کیک است که ساختار داخلی نرم و لطیف دارد. این کیک ترکیبی از آرد سفید، شکر، تخم‌مرغ، کره و بیکینگ پودر است.

از ویژگی‌های خاص کیک اسفنجی کم بودن چربی در آن‌هاست که استفاده روزمره از آن را نسبت به انواع چرب کیک امکان‌پذیر می‌کند.

ساختار اسفنجی این کیک شبیه اسفنج‌های دریایی است و علت نام‌گذاری این کیک به این نام همین شباهت است. فضاهای خالی موجود در کیک اسفنجی با کمک تخم‌مرغ ایجاد می‌شود.

کیک اسفنجی

کیک اسفنجی می‌تواند به تنهایی و با نوشیدنی یا همراه خمیر فوندانت و خامه به صورت تزئین شده آماده شود.

کیک اسفنجی کیکی محبوب در نقاط مختلف جهان است و با شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود.

مواد لازم برای پخت کیک اسفنجی

  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آرد یک و نیم فنجان یا ۱۸۰ گرم
  • شکر یک فنجان یا ۱۵۰ گرم
  • شیر ۵ قاشق غذاخوری
  • روغن ۵ قاشق غذاخوری - همچنین برای طعم بهتر می‌توانید از کره استفاده کنید
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری - یا رنده پوست پرتقال به عنوان طعم دهنده
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری

نکات لازم جهت تهیه کیک اسفنجی

چند نکته در مورد مواد اولیه و روش کار ضروری است که بدانید.

  1. تخم‌مرغ‌ها را قبل از استفاده در کیک مدتی بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط نزدیک شوند
  2. آرد را باید به خوبی الک کنید تا مطمئن شوید دانه‌های درشت در آن باقی نمانده است. شاید لازم شود آرد یا دو یا سه بار الک کنید.
  3. در هنگام جدا کردن سفیده و زرده دقت کنید که زرده وارد سفیده نشود، در غیر این صورت ساختار اسفنجی کیک شما به خوبی آماده نمی‌شود.
  4. قبل از شروع به کار فر را روشن کنید تا در زمان مخلوط کردن مواد به خوبی گرم شود.
  5. موقع ریختن مواد در قالب، اون رو در تمام مناطق قالب پخش کنید. اگر همه مواد را در یک نقطه بریزید تا خودش پخش شود، کیک شکل گنبدی پیدا می‌کند.
  6. اگر می‌خواهید شیرینی کیک شما زیاد نباشد، دست شما باز است. می‌توانید مقدار شکر را کمتر کنید.

روش پخش کیک اسفنجی

آرد، بیکینگ پودر و نمک رو که با هم ترکیب کنید. مقدار نمک در این ترکیب بسیار کم است. همچنین فراموش نکنید که آرد به خوبی باید الک شده باشد.

زرده‌های تخم‌مرغ رو با دقت از سفیده‌ها جدا کنید و با استفاده از همزن آن را آنقدر بزنید که به خوبی کف کند. وانیل و سه چهارم شکر رو به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید تا به رنگ کرم روشن در بیاد. حالا شیر و روغن یا کره رو به اون اضافه کنید و همچنان با استفاده از همزن، این ترکیب رو به صورت یکدست در بیارید.

پس از آماده شدن ترکیب بالا، آرد، بیکینگ‌پودر و نمک رو هم به اون اضافه کنید. اضافه کردن آرد باید به آرامی انجام بشه و همزمان هم مواد با همزن مخلوط بشن تا خمیر شما یکدست بشود.

آماده کردن سفیده‌ها برای کیک اسفنجی

سفیده‌های تخم‌مرغ رو که قبلا از زرده‌ها جدا کرده بودیم، با همزن بزنید تا به خوبی پف کند و رنگ آن کاملا سفید شود. شکر را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا رنگ براق پیدا کند.

 

حالا میریم سراغ سفیده ها. سفیده ها رو در ظرفی جدا گونه با دور تند همزن اونقدر بزنین تا کاملا پف کنه و سفید رنگ بشه. بعد یک قاشق از شکر رو هم به سفیده اضافه کنید و باز یکی دو دقیقه بزنین تا رنگش براق بشه.

سفیده و شکر رو که خوب پف کرده، به محلول قبلی اضافه کنید. از یک قاشق ترجیحا چوبی و بزرگ برای هم زدن این محلول استفاده کنید. هم‌زدن رو باید به آرامی و از جهت انجام بدید. اگر محلول رو سریع یا در جهت‌های مختلف هم بزنید، پف کیک شما خراب خواهد شد.

پخت کیک

از یک قالب با اندازه مناسب استفاده کنید. کف آن را با روغن یا کره چرب کنید. مواد رو در تمام سطح قالب پخش کنید. آن را در یک نقطه نریزید چون شکل کیک شما خوب در نمی‌آید.

اگر خواستید به جای استفاده از روغن، می‌توانید از کاغذ روغنی روی قالب استفاده کنید.

دمای فر را در حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و در حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا کیک بپزد. قبل از خروج کیک از فر دقت کنید که کیک به خوبی پخته باشد.

کیک اسفنجی

تزئین کیک اسفنجی

کیک اسفنجی رو همان طور که قبلا گفتیم، می‌توانید به تنهایی میل کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید از خامه و انواع میوه‌ها مثل توت‌فرنگی برای تزئین کیک مطابق سلیقه خودتان استفاده کنید.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *