کولرهای آبی که به طور معمول در ایران تولید و استفاده می‌شوند طراحی قدیمی و ناکارآمد دارند و میزان زیادی از آب و برق را برای خنک کردن محیط مصرف می‌کنند. با این حال روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به شکل بهینه‌تری از این کولرها استفاده کنید. در ادامه روش‌هایی که می‌تواند در کاهش مصرف آب و انرژی و کاهش هزینه‌های شما موثر باشد را بررسی می‌کنیم.

کولر آبی

۱- محل بهینه‌ی خروج هوا از محیط

کولرهای آبی هوا را از بیرون به داخل محیط منتقل می‌کنند و لازم است تا محلی برای خروج هوای وارد شده به محیط وجود داشته باشد. بسته بودن تمام درها و پنجره‌ها به میزان زیادی از کارایی کولر آبی می‌کاهد. بهترین محل برای خروج هوا از محیط، دورترین نقطه به دریچه‌های کولر است که دارای بیشترین ارتفاع باشد چون در این صورت گرم‌ترین هوا از منزل شما خارج می‌شود و خنک‌ترین هوا محیط را پر می‌کند.

۲- رسیدگی و سرویس منظم کولر

کولرهای آبی به سرویس منظم نیازمند هستند تا بتوانند به حداکثر کارایی برسند. در هر فصل لازم است تا چند بار یاتاقا‌ن‌های کولر را روغن‌کاری کنید و هرگونه خرابی و مشکل را برطرف نمایید. مطمئن شوید که آب به تمام نقاط پوشال‌ها می‌رسد و قسمتی از آن‌ها خشک باقی نمی‌ماند. اگر کف یا پوشال‌های کولر رسوب گرفته‌اند آن را به طور کامل تمیز و تعویض کنید تا مانع عملکرد صحیح کولر نشوند.

موتور کولر آبی نیز هر چند سال یکبار به روغن‌کاری نیازمند است. اگر مهارت این کار را ندارید از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شما انجام بدهد.

۳- سایبان کولر و عایق‌کاری کانال‌ها

کانال‌ها و بدنه‌ی کولرهای آبی معمولا فلزی است و میزان زیادی از گرمای خورشید و محیط را به داخل منتقل می‌کند. با قرار دادن سایبان و عایق‌کاری بدنه و کانال هوای کولر، مقدار زیادی به خنکی کولر آبی افزوده می‌شود و نیاز به روشن بودن مستمر آن کاهش پیدا می‌کند.

۴- استفاده از پمپ و موتور با کیفیت

پمپ آب و موتور کولر شما باید با کیفیت باشند تا به میزان لازم رطوبت پوشال‌ها را بالا ببرند. همچنین موتورهای نیم‌سوز یا تعمیرشده یا موتورهایی با سیم‌پیچ آلومینیوم به جای مس، کارایی کمتری دارند و علاوه بر اینکه باعث اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های شما می‌شوند، به دلیل خنک نشدن کافی، مدت زمان بیشتری کولر را روشن می‌گذارید.

۵- از کلیدهای هوشمند استفاده کنید

کلیدهای دیجیتالی و کنترلی و هوشمند کولرآبی اکنون در برندهای مختلف قابل خریداری و نصب هستند. این کلیدها بر اساس دمای محیط یا بر اساس زمانبندی کولر را روشن و خاموش می‌کنند. با کنترل هوشمند، میزان مصرف برق و آب کولر شما کاهش پیدا می‌کند و همچنین احتمال استهلاک و سوختن موتور کولر در کارکردهای طولانی کمتر می‌شود. به ویژه اگر کولر را به مدت طولانی روشن می‌گذارید، بهتر است کلیدهای قدیمی را با کلیدهای پیشرفته جایگزین کنید.

۶- پوشال با کیفیت تهیه کنید

اغلب پوشال‌های موجود در بازار با کیفیت پایین هستند و ضخامت بسیار کمی دارند. دستیابی به بیشترین خنکی زمانی امکان پذیر است که هوا از میان پوشال‌ها با ضخامت کافی عبور کند. بررسی کنید که پوشال با کیفیت و ضخامت بیشتر را از کجا می‌توانید تهیه کنید. پرداخت مبلغ بیشتر برای پوشال ارزشمند است و در زمان استفاده هزینه‌ی آن جبران می‌شود.

همچنین نوع دیگری از پوشال به نام پوشال سلولوزی وجود دارد که روی کولرهای جدیدتر نصب می‌شود. این نوع پوشال‌ها بازدهی بیشتری دارند و هوای ورودی را بیشتر از پوشال‌های چوبی خنک می‌کنند.

۷- به کولر استراحت بدهید

کولرهای آبی برای کارکرد دائم ساخته نشده‌اند. دمای موتور این کولرها در کارکردهای زیاد می‌تواند از حد مجاز بالاتر برود و باعث نیم‌سوز شدن یا سوختن کامل آن‌ها شود. سعی کنید در شبانه‌روز حداقل در دو نوبت به مدت نیم ساعت کولر را خاموش کنید تا از خرابی و کاهش راندمان موتور کولر پیشگیری کنید.

۸- از یک پنکه در کنار کولر آبی استفاده کنید

افزایش جریان هوا داخل منزل حس خنکی بیشتری به شما می‌دهد. به ویژه در شب‌ها که هوا خنک‌تر است گاهی پنکه می‌توند جایگزین کولر آبی شود تا از مصرف آب و برق زیاد این کولرها جلوگیری شود. بهترین پنکه‌ها برای خرید آن‌هایی هستند که موتور براشلس دارند و می‌توانند در مدت‌های طولانی‌تر با استهلاک کمتر و مصرف انرژی کمتری به فعالیت ادامه بدهند.

۹- از کولر با ظرفیت مناسب استفاده کنید

به طور کلی کولرهای بزرگ‌تر سرمای بیشتری تولید می‌کنند چون هوا از سطح بزرگتری از پوشال‌های مرطوب عبور داده می‌شود. در عین حال کولرهای بزرگتر موتور قوی‌تری هم دارند که مصرف برق بیشتری دارد. با انتخاب کولری که اندازه‌ی آن مناسب فضای شما باشد، بیشترین خنکی را به دست بیاورید و کمترین میزان هزینه را برای برق و آب پرداخت کنید.

انتخاب کولر مناسب علاوه بر مساحت ساختمان به شرایط آب و هوایی شما و همچنین عایق‌کاری ساختمان وابسته است.

۱۰- تولید گرما را به حداقل برسانید

برخی لوازم خانگی مثل یخچال گرما و رطوبت را به محیط شما منتقل می‌کنند. لامپ‌های رشته‌ای، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو و مایکروفر و لوازم دیگر گرمای محیط را بیشتر می‌کنند. با بهینه‌سازی مصرف از این وسایل، میزان گرمای تولیدشده از آن‌ها را کاهش دهید تا بازدهی کولر آبی افزایش پیدا کند.

۱۱- کولر آبی و گازی را همزمان روشن نکنید

کولر آبی دشمن کولر گازی است. به دلیل اینکه کولرهای آبی رطوبت محیط را افزایش می‌دهند و هوای داخل خانه را به بیرون هدایت می‌کنند، روشن کردن همزمان کولر آبی و گازی باعث افزایش چشمگیر مصرف برق کولر گازی می‌شود. بنابراین اگر هر دو را در اختیار دارید، در یک زمان تنها از یکی استفاده کنید.

کولر آبی همیشه جوابگو نیست

کولرهای آبی در دمای خیلی زیاد یا رطوبت بالا کارایی ندارند و با استفاده از آن‌ها تنها برق و آب را هدر می‌دهید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای نامناسب برای کولر آبی هستند، بهتر است از کولر گازی در روز و کولر آبی در شب که دما یا رطوبت کمتر است استفاده کنید.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *