استراتژی بازاریابی شیوه‌هایی است که برای معرفی کالا و خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنید. این روش‌ها می‌توانند روش‌های قدیمی و آزمون شده یا روش‌هایی جدید باشد که برای کسب و کار خود تعیین می‌کنید.

بازاریابی

نحوه انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی

برای انتخاب بهترین روش بازاریابی، لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مخاطبان خود را به صورت دقیق انتخاب کنید. اولین قدم برای توسعه یک استراتژی بازاریابی درست، شناخت مخاطبان است. آیا آنها جوان هستند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ ...
  2. یک پروفایل فرآیند روانشناسی ایجاد کنید. در درجه دوم، شما باید یک فرآیند روانی فرضی بسازید که حدس می‌زنید مشتریتان در نتیجه تلاش‌های بازاریابی شما طی خواهد کرد.
  3. یک نوع استراتژی بازاریابی برگزینید. با توجه به شناخت خود از مخاطبان و فرآیندی که می‌خواهید آنها طی کنند، یک استراتژی بازاریابی انتخاب کنید که به نظرتان بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت.
  4. تلاشهای خود را اندازه‌گیری کنید. با اطلاعاتی که از طریق روش‌های بازاریابی شما به دست آمده است، ارزیابی کنید که آیا حدس‌هایتان در مورد نتیجه بازاریابی درست بوده است و بر اساس این آمار، تصمیم‌گیری درست را انجام دهید.

۱- بازاریابی وقفه‌ای

این استراتژی در مقابل مارکتینگ اجازه‌ای تعریف شده است و زمانی است که شما در فعالیت فعلی مخاطب وقفه ایجاد می‌کنید، تا برای او تبلیغ کنید. برای مثال، یک تبلیغ تلویزیونی از این دست تبلیغات محسوب می‌شود.

۲- بازاریابی انگیزه‌دار

Cause Marketing

یک انگیزه خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه‌دار می‌تواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی می‌تواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.

۳- بازاریابی محدوده نزدیک

Close Range Marketing

از وای‌فای یا بلوتوث استفاده کنید تا پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی مغازه شما هستند، بفرستید. بازاریابی محدوده نزدیک به عنوان بازاریابی مجاورت (Proximity Marketing) هم شناخته می‌شود. به این فکر کنید که یک مشتری شما، وقتی از طریق بلوتوث یک پیشنهاد ویژه دریافت می‌کند که می‌تواند همان لحظه از آن استفاده کند، چقدر خوشحال می‌شود.

۴- بازاریابی رابطه‌ای

Relationship Marketing

بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر روی ایجاد یک رابطه طولانی‌مدت با مشتری گذاشته‌اند و فقط برای فروش یک محصول به آنها تلاش نمی‌کنند (بازاریابی تراکنشی). اما چرا این روش موفق است؟ چون مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند، نه تنها پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما خرج می‌کنند، بلکه شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی می‌کنند. برای اینکه به قدرت بازاریابی رابطه‌ای پی ببرید، طبق آمار، ۸۰% فروش یک برند به ۲۰% مشتریان وفادارش است.

۵- بازاریابی دهان به دهان

Word of Mouth Marketing

مفهوم بازاریابی دهان به دهان از اسم آن به خوبی مشخص است. مردم با هم حرف می‌زنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. طبیعتا آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعا دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن مردم می‌فهمند که چه محصول یا خدماتی خوب است. و بدون شک، بازاریابان مدرن هم باید روش‌هایی را پیدا کنند تا مشتریان در مورد آنها حرف بزنند.

۶- بازاریابی سر و صدا

Buzz Marketing

بازاریابی سر و صدا دار زمانی اتفاق می‌افتد که شما با انجام یک کار غیر منتظره سعی می‌کنید توجه مخاطبان را بدست آورید و به اصطلاح سر و صدا به پا کنید.

۷- بازاریابی ویروسی

Viral Marketing

مطمئن هستم که شما هم تا به حال تبلیغات جالب بسیاری را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و … تماشا کرده‌اید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدم‌ها پخش می‌شوند و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شده‌اید. (همانطور که احتمالا حدس زدید، بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ویدئویی دارد.)

۸- بازاریابی عملکردی

Performance Marketing

تاکید این روش مارکتینگ، بر روی نتیجه است. هر تکنیک چقدر موثر بوده است؟ چند سر نخ فروش به وجود آمده است؟ از این سر نخ‌ها، چند نفر به مشتری تبدیل شده‌اند؟ اینها سوالاتی هستند که این نوع مارکتینگ از ما می‌پرسد و تا زمانی که نتوانیم آنها را به درستی اندازه‌گیری کنیم، مهر تائید بر روش‌های ما نخواهد زد. به لطف ابزارهای تحلیلگر آنلاین، امروزه این روش بازاریابی را به خوبی می‌توان پیاده‌سازی کرد.

۹- بازاریابی CTA یا فراخوان عمل + بازاریابی نرخ تبدیل

Call to Action Marketing یا CTA Marketing

بازاریابی فراخوان عمل به روش‌هایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته می‌شود. این کار می‌تواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المان‌های طراحی وب‌سایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت می‌کنند (و فراخوان به عمل هستند). این استراتژی‌ها می‌توانند در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان آنلاینی به مشتری، عضویت آنها در خبرنامه یا … تاثیر بسزایی داشته باشند. و البته، با مشخص شدن فراخوان‌های عمل (یا خواسته‌هایی که شما از مشتری دارید) به خوبی می‌توان نرخ تبدیل را اندازه گرفت و بر حسب عملکرد، بازاریابی خود را به پیش راند.

۱۰- بازاریابی مخفیانه

Stealth Marketing

ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان می‌گیریم و پیام آنها را به سختی قبول می‌کنیم. بازاریابی مخفیانه یک راه‌حل برای این مساله است. در این روش بازاریابی، شما محصولات و خدمات خود را به نحوی به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنید که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس می‌تواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود.

۱۱- بازاریابی نهانی

Undercover Marketing

بازاریابی نهانی یک زیرمجموعه برای استراتژی بازاریابی مخفیانه به حساب می‌آید. در این روش، افرادی به صورت حضوری محصول یا خدمات شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند، بدون اینکه مشخص شود که آنها قصد بازاریابی دارند.

۱۲- بازاریابی روابط عمومی

Public Relations Marketing

روابط عمومی یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان موفق از رسانه‌ها برای ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود و مزایای آنها استفاده می‌کنند. به علاوه، زمانی هم که مشکلی پیش بیاید، داشتن یک استراتژی خوب روابط عمومی واقعا حیاتی است. زمانی که موسس اپل یعنی استیو جابز زنده بود، این شرکت برای معرفی هر محصول جدید، یک کنفرانس بزرگ برگزار می‌کرد و مدیران جدید اپل هم این سنت را ادامه داده‌اند.

۱۳- بازاریابی تدافعی

Defensive Marketing

هر بازاری، یک پیشرو دارد. یک پیشرو که سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کرده است. اما چنین کسب و کاری، همیشه توسط رقیبان خود تهدید می‌شود و باید تلاش کند تا سهم خود را از بازار حفظ کند. به راهکارهای چنین کسب و کاری برای حفظ جایگاهش، بازاریابی تدافعی گفته می‌شود.

۱۴- بازاریابی تهاجمی

Offensive Marketing

در مقابل بازاریابی تدافعی، بازاریابی تهاجمی وجود دارد. شما به طور جدی شروع به حمله به نقاط ضعف رقبای خود می‌کنید و بر روی نقاط قوت خود تاکید می‌کنید. حال دیگر تصمیم شماست که ببینید حمله بهترین دفاع است، یا دفاع بهترین حمله.

۱۵- بازاریابی دیجیتال

Digital Marketing

هر روشی را که از تکنیک‌های سنتی بازاریابی فاصله بگیرد و از ابزارهای دیجیتال (گوشی، تبلت، کامپیوتر، اینترنت و …) برای تبلیغات یک کسب و کار استفاده کند، به نام بازاریابی دیجیتال می‌شناسیم.

۱۶- بازاریابی آنلاین یا وب

Online Marketing یا Web Marketing

وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، یک نوع جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن را، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ های (Pop Up) مزاحم گرفته تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، به کار گرفته‌اند تا توجه مشتریان خود را جلب کنند. اکثر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از استراتژی‌های رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.

۱۷- بازاریابی آفلاین

Offline Marketing

وقتی که اینترنت جایگاه خود را در جهان تثبیت کرد، دو دسته مختلف بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین پدید آمدند. بسیاری از شرکت‌ها هم تلاش کردند بازاریابی آفلاین خود را (که شامل تمام روش‌های قدیمی بازاریابی می‌شد) با بازاریابی آنلاین و تکنولوژی‌های روز دنیا ادغام کنند. یک نمونه خوب از این موضوع، دستگاه خوشحالی کوکاکولا است که توانست به بهترین نحو، این دو نوع بازاریابی را ترکیب نماید. برای دیدن ویدئوی مربوطه، به سراغ بخش بازاریابی چریکی بروید.

۱۸- بازاریابی ایمیلی

Email Marketing

ایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. و هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم می‌روند. این شد که بازاریابان شروع به جمع‌آوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند. بسیاری از کسب و کارهای تجارت-به-تجارت، از ایمیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را به صورت انبوه به بانک‌های ایمیل از پیش جمع‌آوری شده بفرستید یا آنکه شروع به جمع‌آوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کنید.

۱۹- بازاریابی پیامکی

SMS Marketing

در بازاریابی پیامکی، هدف شما این است که با ارسال پیامک با مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. این روش بازاریابی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند تاثیری فوق‌العاده روی درآمد شما داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که همچون بازاریابی ایمیلی، پیامک نیز می‌تواند به صورت انبوه یا اشتراکی ارسال شود.

۲۰- بازاریابی سنتی

Traditional Marketing

استفاده از روش‌های سنتی برای بازاریابی یک محصول یا سرویس را بازاریابی سنتی می‌نامیم. این می‌تواند شامل استفاده از ابزارهای مختلفی مثل تلویزیون، رادیو، بازاریابی کاغذی و … بشود.

۲۱- بازاریابی کاغذی

Print Marketing

وقتی که از تبلیغات کاغذی همچون بروشور، تراکت، کاتالوگ و … برای تبلیغات خود استفاده می‌کنیم، به استراتژی شما بازاریابی کاغذی گفته می‌شود.

۲۲- بازاریابی بشارتی

Evangelism Marketing

بازاریابی بشارتی یک مدل پیشرفته از بازاریابی دهان به دهان است و هدف آن فقط یک چیز است: مشتریانی پیدا کنید که دیوانه‌وار برند شما را دوست دارند. آنها بدون هیچ هزینه‌ای، برند و محصولات شما را تبلیغ خواهند کرد و آن را به نحوی به دیگران معرفی می‌کنند که گویی بخشی از هویّت خود آنهاست. من شخصا بارها علاقه خود به کوکاکولا را با دوستانم به اشتراک گذاشته‌ام.

۲۳- بازاریابی تراکنشی

Transactional Marketing

بالا نگه داشتن فروش می‌تواند کار سختی باشد و نیازمند روش‌های مختلف برای تشویق مشتریان به خرید. برای این منظور، فروشندگان معمولا از تکنیک‌هایی همچون ارائه کوپون تخفیف و برگزاری رویدادهای فروش استفاده می‌کنند. برای مثال، همین دیجی‌کالای خودمان را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی، همیشه پیشنهادهای ویژه‌ای دارد که هدف آنها بدست آوردن مشتریان بیشتر است.

۲۴- بازاریابی کمیابی

Scarcity Marketing

گاهی مواقع، مهم است که میزان موجود بودن یک محصول را در بازار کنترل کنید. این موضوع وقتی با کیفیت عالی یک محصول یا سرویس ترکیب شود، می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. یک نمونه خوب از این موضوع، شرکت رولز رویس بود که تمامی تولید نسخه چینی ماشین خود به نام فانتوم را به سرعت فروخت. آن هم وقتی که قیمت این ماشین از بسیاری ماشین‌های همرده بیشتر بود. بله، تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه می‌کرد و هم میل به خرید را در مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

۲۵- بازاریابی مکاتبه‌ای

Direct Marketing

به معنای یک مکاتبه مستقیم با مشتریان و سرنخ‌های فروش از طریق نامه، ایمیل، پیامک و دیگر روش‌های ارتباطی است.

۲۶- بازاریابی جنس رایگان

Freebie Marketing

چیزی را رایگان به مشتریان ارائه دهید یا محصولات و خدمات خود را ارزان به مشتریان ارائه دهید تا فروش سایر محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

۲۷- بازاریابی خبرنامه‌ای

Newsletter Marketing

یک راه عالی برای تبلیغ یک تجارت این است که یک خبرنامه ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و جدیدترین اخبار برند خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار دهید. بازاریابی خبرنامه‌ای یا اشتراکی در جهان مدرن به دو روش انجام می‌شود: بازاریابی ایمیلی و پیامکی. شما می‌توانید با استفاده از هر یک از این دو ابزار ارتباطی، جدیدترین پیشنهادات تجارت خود را به مشتریان بفرستید. بسیاری از کسب و کارهای جهانی و ایرانی از این روش توانسته‌اند به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند.

۲۸- بازاریابی گوناگونی

Diversity Marketing

زمانی که شما مشتریان خود را بر اساس سلایق، انتظارات، باورها، جهان‌بینی و نیازهایشان دسته‌بندی کنید و یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای هر یک بریزید، کل کار شما به نام بازاریابی گوناگونی شناخته می‌شود.

۲۹- بازاریابی مقاله‌ای

Article Marketing

در صنعت‌هایی که مهارت بسیار ارزش دارد، مقالات می‌توانند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از مقاله به مشتریان ارائه دهید.

۳۰- بازاریابی رویدادی

Event Marketing

حضور در یک رویداد، راهی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان معمولا در یک رویداد دارای روحیه خوبی هستند و شانس خرید آنها زیاد است. پس بد نیست که وقتی آنها به یک کنسرت، نمایشگاه یا مسابقه فوتبال رفته‌اند، خود را به آنها معرفی کنید و حتی یک نمونه از محصول خود را به طور رایگان در اختیارشان قرار دهید.

۳۱- بازاریابی نمایشگاهی

Tradeshow Marketing

بسیاری از محصولات هستند که حتما باید قبل از خرید تست شوند. برای مثال یک خودرو را در نظر بگیرید. آیا وقتی بخواهید پول زیادی بابت یک خودرو بدهید، به دنبال این نیستید که قبل از خرید خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید و حتی آن را تست کنید؟ نمایشگاه‌ها تمام فعالان یک صنعت را در کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و شانس تست آنها را در اختیارشان بگذارند.

۳۲- بازاریابی فصلی

Seasonal Marketing

رویدادهای فصلی یک راه عالی برای پیدا کردن مشتریان جدید هستند. حال این رویدادها می‌توانند از هر جنسی باشند. مثلا به ولنتاین فکر کنید. یک فرصت فروش عالی برای بسیاری از شرکت‌ها. وقتی که برند خود را با رویدادهای فصلی مهم از زندگی مشتریان وفق بدهید، می توانید ربط بیشتری به زندگی آنها پیدا کنید.

۳۳- بازاریابی جستجو

Search Marketing

امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوما آن را از دوستان خود نمی‌پرسید. بلکه اکثرا مستقیم به سراغ گوگل می‌روید و سوال خود را در آن جستجو می‌کنید. گوگل واقعا در پاسخ دادن به سوالات میلیون‌ها آدمی که در روز از این ابزار استفاده می‌کنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت می‌کند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام می‌شود. با این حساب، واقعا لازم نیست که یک نابغه باشید تا اهمیّت بازاریابی جستجو را بفهمید.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسب و کار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟ روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است. روش دوم هم تبلیغات گوگل است.

۳۴- بازاریابی نیش

Niche Marketing

منظور از نیش (Niche) یک بازار کوچک درون یک بازار اصلی است. وقتی که شما در یک بازار کار شلوغ فعالیت می‌کنید، شناسایی یک بازار کوچک خوب و تمرکز بر روی آن می‌تواند تبدیل به یک راهکار عالی برای موفقیت و شانس رقابت باشد. مثلا تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضا برای کفش، در دنیا زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها در این بازار هستند که به نیازهای کلی مشتریان پاسخ می‌دهند. بنابراین این بازار ممکن است شلوغ به نظر برسد. اما همچنان یک کسب و کار می‌تواند یک بازار کوچکتر را در بازار اصلی یعنی کفش هدف قرار دهد.

برای مثال، شرکت Vans را در نظر بگیرید که با هدفگیری بازار کفش اسکیت توانست به موفقیت بسیار بالایی برسد. خوبی فعالیت در بازار نیش این است که شما می‌توانید با تمرکز بیشتری کار کنید و در نتیجه محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهید.

۳۵- بازاریابی قطره‌ای

Drip Marketing

بازاریابی چکه‌کنان یک استراتژی ارتباطی است که یک مجموعه از قبل نوشته شده از پیام‌ها را به مرور زمان برای مشتریان یا سرنخ‌های فروش می‌فرستد یا به سمت آنها می‌چکاند. این پیام‌ها معمولا به وسیله بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، اما از دیگر رسانه‌های تبلیغاتی نیز می‌توانند استفاده کنند.

۳۶- بازاریابی مجمعی

Community Marketing

مجمع یا community به گروهی از آدم‌ها اطلاق می‌شود که با هدف مشخصی دور هم جمع شده‌اند و یک جامعه کوچک را تشکیل داده‌اند. شما می‌توانید با این جامعه کوچک یک مکالمه مداوم داشته باشید و در مورد نیازها و خواسته‌های آنها صحبت کنید. در مقایسه با روش‌های بازاریابی توده‌ای یا تمرکز برای فروش، بازاریابی مجمعی می‌تواند به وفاداری بیشتری در مشتریان منجر شود و درگیری بیشتری را میان آنها و برند شما ایجاد کند. به علاوه، در نهایت نیز می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

۳۷- بازاریابی بین رسانه‌ای

cross-media Marketing

به مشتریان خود از طریق چندین کانال مختلف اطلاعات بدهید و به این ترتیب، از چند طریق روی ذهن آنان تاثیر بگذارید.

۳۸- بازاریابی موبایل

Mobile Marketing

بازاریابی با موبایل یا از طریق موبایل را بازاریابی موبایل می‌نامند. برتری بازاریابی موبایلی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی این است که شما می‌توانید مشتری را در مکان و زمان درست هدف قرار دهید و حتی با کمی صرف وقت، اطلاعات شخصی او را بدست آورید و پیام‌های خود را شخصی‌سازی کنید.

۳۹- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

Social Media Marketing

شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک و حتی تلگرام (که کم کم تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده است)، یک فرصت استثنایی در اختیار کسب و کارهایی می‌گذارند که قصد دارند با مشتریان خود بیشتر درگیر شوند و حتی مشتریان جدیدی را کسب کنند. یک شبکه اجتماعی، همانطور که از اسمش مشخص است، به شما یک فرصت عالی می‌دهد تا بتوانید به صورت شبکه‌ای با آدم‌ها در ارتباط باشید و از طریق ارتباط‌های خود، ارتباط‌های جدیدی را ایجاد کنید.

۴۰- بازاریابی پروموشنال

Promotional Marketing

بازاریابی پروموشنال یک استراتژی بازاریابی است که هدف از آن، دادن انگیزه لازم به مشتری برای تصمیم خرید است. بازاریابی پروموشنال یک تکنیک است که شامل استفاده از مشوق‌های مختلف برای خرید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ارائه نمونه محصول، ارائه کوپون تخفیف و برگزاری مسابقه اشاره کرد.

۴۱- بازاریابی معکوس

Reverse Marketing

در بازاریابی معکوس تلاش بر این است که مشتری به دنبال شما باشد نه شما به دنبال مشتری. معمولا این اتفاق با ارائه اطلاعات مفید به مشتریان انجام می‌شود، بدون آنکه از آنها درخواستی برای خرید کنید.

۴۲- بازاریابی نمونه رایگان

Free Sample Marketing

بر خلاف بازاریابی جنس رایگان، قصد این بازاریابی این نیست که با ارائه یک جنس رایگان، شانس فروخته شدن یک جنس دیگر را بیشتر کند. بلکه ارائه یک نمونه رایگان از همان جنس اصلی است تا مشتری رغبت بیشتری به خرید نشان دهد.

۴۳- بازاریابی مکاتبه مستقیم

Direct Mail Marketing

همه ما پیام‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنیم. این پیام‌ها می‌توانند از طریق ایمیل، بروشور، نامه‌های تبلیغاتی، وب‌سایت‌های تعاملی و … به ما منتقل شوند. بازاریابی مکاتبه مستقیم، تمرکز را بر روی مشتری، داده‌ها و مسئولیت‌پذیری می‌گذارد. این نوع بازاریابی مشتری را مستقیما هدف قرار می‌دهد، درخواستی مشخص از او دارد و به دنبال روش‌های تماسی قابل اندازه‌گیری است.

۴۴- بازاریابی پایگاه داده

Database Marketing

بازاریابی پایگاه داده یک شکل از بازاریابی مستقیم است که از داده‌ها و اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان یا مشتریان بالقوه استفاده می‌کند تا پیام‌هایی شخصی‌سازی شده ایجاد کند و بدین‌وسیله محصولات و خدمات یک برند را تبلیغ کند. در این نوع بازاریابی نیز، رسانه شما هر ابزار ارتباطی است که اجازه ارتباط مستقیم با مشتری را بدهد. اما تفاوت آن با بازاریابی مستقیم و مکاتبه مستقیم این است که در اینجا تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده از تکنیک‌های آماری برای توسعه مدل‌های رفتاری مشتریان که به هدفگیری بهتر کمک می‌کنند و همینطور شخصی‌سازی پیام وجود دارد.

۴۵- بازاریابی پاسخ طلب

Reply Marketing

در روش‌های سنتی بازاریابی، اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه کار سختی است. چون هیچوقت نمی‌شود به درستی مشخص کرد که مشتری از چه طریقی با شما آشنا شده است. اما روش‌های مدرن به شما راهکارهایی را برای ارزیابی درست تبلیغات ارائه می‌دهند. این می‌تواند از اندازه‌گیری نرخ کلیک، تا تعیین کردن یک کوپون تخفیف برای مخاطبان یک تبلیغ را شامل شود. این روش‌های بازاریابی که از مشتری یک درخواست مشخص دارند، نه تنها به شما در شناسایی تاثیر یک روش تبلیغاتی کمک می‌کنند، که می‌توانند هزینه تبلیغات را کاهش و بازدهی را افزایش دهند.

۴۶- بازاریابی مجدد

گاهی یک مشتری بالقوه با تجارت شما آشنا می‌شود، اما خرید انجام نمی‌دهد. در این مواقع، اگر راهی پیدا کنید تا او را دوباره هدف بازاریابی خود قرار دهید، شانس فروش بالایی خواهید داشت. هر چند استراتژی بازاریابی مجدد قبل از ظهور اینترنت نیز وجود داشت، اما با وجود امکانات بی‌نظیر تبلیغات آنلاین، بیش از پیش ساده و در نتیجه محبوب شده است.

۴۷- بازاریابی ارجاعی

Referral Marketing

این روش بسیار به تکنیک بازاریابی دهان به دهان نزدیک است. همانند آن تکنیک، در بازاریابی ارجاعی نیز هدف شما این است که کاری کنید مشتری شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد. تنها تفاوت آن است که شما برای این منظور از یک مشوق استفاده می‌‌کنید. مثلا در ازای هر مشتری جدید که معرفی می‌شود، به مشتری فعلی خود یک هدیه کوچک می‌دهید.

۴۸- بازاریابی یک به یک

One-to-One Marketing

در بازاریابی یک به یک، شما یک رابطه مستقیم با مشتری خود شکل می‌دهید، خواسته‌ها و نیازهای او را دقیقا می‌شناسید و بر این اساس، پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهید. هدف از این روش، نگهداری مشتری و نه جذب اوست. بازاریابی یک به یک با دو روش ممکن است: شخصی‌سازی و تغییرپذیری.

۴۹- بازاریابی شخصی‌سازی شده

Personalized Marketing

بازاریابی شخصی سازی شده (که به نام بازاریابی یک به یک یا شخصی‌سازی هم شناخته می‌شود) یک روش افراطی برای متفاوت‌سازی یک محصول است. در متفاوت‌سازی محصول، هدف شما این است که محصول خود را از رقبا متمایز کنید. در حالی که شخصی‌سازی به دنبال ایجاد یک محصول منحصربفرد برای هر مشتری است.

۵۰- بازاریابی حساب محور

Account-Based Marketing

اگر بتوانید به جای ده‌ها مشتری کوچک با چند مشتری بزرگ کار کنید، این به نفع شماست، در بازاریابی حساب محور، تلاش می‌کنید رضایت مشتریان محدود و بزرگ خود را جلب کنید و خدمات و کالای خود را به آنان ارائه نمایید.

۵۱- بازاریابی تحلیلی

Analytical Marketing

جمع‌آوری آمار و اطلاعات می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست و رشد کسب و کارتان کمک شایانی کند. این کار به خصوص در فضای آنلاین که ابزارهای تحلیلگر بسیاری وجود دارند و تبلیغات با ارائه گزارش انجام می‌شوند، نه تنها بسیار ساده‌تر، بلکه می‌توان گفت ضروری است. به این نوع بازاریابی که همراه با تحلیل دقیق اطلاعات انجام می شود، بازاریابی تحلیلی گفته می‌شود.

۵۲- بازاریابی رفتاری

Behavioral Marketing

بازاریابی رفتاری از اطلاعات رفتاری مخاطبان استفاده می‌کند تا بتواند آنها را به درستی هدفگیری کند و تبلیغات مرتبطی را به آنها نشان دهد. تا به حال شده تبلیغی در اینترنت توجه شما را جلب کند که بسیار با جستجوها و فعالیت‌های قبلی شما در اینترنت مرتبط باشد؟ بله، این تبلیغ دقیقا بر اساس بررسی رفتارهای قبلی شما برایتان نمایش داده می‌شود.

۵۳- بازاریابی برند

Brand Marketing

مشتری تصمیم به خرید یک محصول گرفته و باید از بین چند کسب و کار یکی را برای خرید خود انتخاب کند، اما وقت کافی برای تحقیق درست ندارد. در این گونه مواقع، او به کسب و کاری اعتماد خواهد کرد که خودش را به عنوان یک برند معتبر مطرح ساخته است. تمام فعالیت‌های شما در راستای این برندسازی به عنوان بازاریابی برند شناخته می‌شود.

۵۴- بازاریابی خشت و گِل

Brick & Mortar Marketing

تجارت‌های خشت و گل آن تجارت‌هایی هستند که به صورت فیزیکی وجود دارند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. برای مثال، یک مغازه. بازاریابی چنین کسب و کاری نیاز به راهکارهای ویژه‌ای دارد. به این راهکارها بازاریابی خشت و گل گفته می‌شود.

۵۵- بازاریابی سبز

Green Marketing

هر چند تعاریف مختلفی برای بازاریابی سبز وجود دارد، اما در همه این تعاریف یک ویژگی ثابت است. بازاریابی سبز هر فعالیتی است که همزمان با بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت، به صورت جدی به مسائل حفظ محیط زیست نیز می‌پردازد.

۵۶- بازاریابی مرکز تماس

Call Center Marketing

بعد از ملاقات حضوری، نزدیک‌ترین ارتباطی که یک کسب و کار با مشتریان خود دارد، از طریق تماس تلفنی است. حال اگر شما بخواهید از تکنیک‌های بازاریابی مختلف (مثلا ارائه تخفیف بابت معرفی مشتری) از این طریق استفاده کنید، روش بازاریابی شما به اسم مرکز تماس شناخته می‌شود. که یعنی تیم تلفنی شما دیگر فقط به پشتیبانی و فروش کار ندارد و وارد بحث بازاریابی هم خواهد شد.

۵۷- بازاریابی دانشگاهی

Campus Marketing

همانطور که از نامش پیداست، هدف این نوع بازاریابی این است که نیازها و خواسته‌های دانشجویان را شناسایی کند و با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی، رویدادهای مختلف و … تلاش کند آنها را تبدیل به مشتریان یک کسب و کار نماید. برای مثال، یک کافی‌‌شاپ را در نظر بگیرید. چنین کسب و کاری قطعا نیاز دارد تا قشر دانشجو را به سمت خود جذب کند و برای این منظور، باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کند.

۵۸- بازاریابی کاتالوگی

Catalog Marketing

کاتالوگ‌ها مدت‌هاست که به عنوان یک راهکار عالی برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه هم که با حضور اینترنت، امکان ارائه کاتالوگ به صورت آنلاین به وجود آمده است و راهی برای استفاده بیشتر از این روش باز شده است. این روش بازاریابی را به عنوان بازاریابی کاتالوگی می‌شناسند.

۵۹- بازاریابی محلی

Local Marketing

بله! واضح است: بازاریابی محلی یعنی مناطق اطراف یک مغازه یا رستوران یا … را هدف قرار دهید. اما چیزی که شاید برایتان جالب باشد این است که امروزه، بازاریابی محلی دیگر لزوما به صورت سنتی انجام نمی‌شود و می‌توان با استفاده از روش‌های آنلاین (و به خصوص از طریق گوشی تلفن و تبلت) نیز مشتریان را هدف قرار داد.

۶۰- بازاریابی چریکی

Guerrilla Marketing

بازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی، یکی از مطرح‌ترین روش‌های بازاریابی در جهان است. این نوع بازاریابی دو ویژگی اصلی دارد: کم‌هزینه و خلاقانه است. بازاریابی چریکی در ابتدا به عنوان راه‌حلی برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک مطرح شد، اما امروزه توسط بسیاری از برندهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶۱- بازاریابی ریشه‌های علف (مردمی)

Grassroots Marketing

در این روش بازاریابی، به جای آنکه شما پیام خود را به جمعیت زیادی منتقل کنید، یک گروه کوچک را هدف قرار می دهید و تلاش می‌کنید تا آنها را قانع کنید پیامتان را به دیگران منتقل کنند.

۶۲- بازاریابی شبیخونی

Ambush Marketing

وقتی که یک برند سعی می‌کند با شبیخون زدن خود را با یک رویداد مرتبط کند، در حال انجام بازاریابی شبیخونی است. در این روش، شما اسپانسر رسمی یک رویداد نیستید، اما یک راه غیر منتظره پیدا می‌کنید تا برند خود را در این رویداد تبلیغ کنید.

۶۳- بازاریابی محیطی

Outdoor Marketing

یک استراتژی مارکتینگ که تلاش می‌کند از محیط شهری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. این نوع بازاریابی از بیلبوردهای بزرگ و پر هزینه تا روش‌های مختلف بازاریابی چریکی را شامل می‌شود.

۶۴- بازاریابی خیابانی

Street Marketing

در بازاریابی خیابانی، هدف شما این است که از روش‌های سنتی بازاریابی دوری کنید و با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در دل خیابان، به جمع‌آوری مخاطب بپردازید.

۶۵- بازاریابی وفاداری

Loyalty Marketing

تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را که در راستای ایجاد مشتریان وفاداری انجام می‌شوند که دوباره و دوباره به سراغ شما می‌آیند، به نام بازاریابی وفاداری می‌شناسیم. طبیعتا، این نوع از مارکتینگ، یک ارتباط نزدیک با بازاریابی رابطه‌ای دارد.

۶۶- بازاریابی افراد تاثیرگذار

Influencer Marketing

شکی نیست که آدم‌ها به اشخاص مورد علاقه خود بیشتر اعتماد می‌کنند، تا تبلیغاتی که فقط قصد فروش یک محصول را دارند. نتیجه، به وجود آمدن یک نوع از مارکتینگ به نام بازاریابی افراد تاثیرگذار است. در این روش، یک کسب و کار، هدف بازاریابی خود را جذب افراد تاثیرگذار (حال یا با استخدام آنها، یا سایر روش‌ها) قرار می‌دهد تا این افراد تاثیرگذار برند را تبلیغ کنند.

۶۷- بازاریابی افراد معروف

Celebrity Marketing

حتما چهره‌های شناخته شده سینما و ورزش را در تبلیغات و بازاریابی مشاهده کرده‌اید.

۶۸- بازاریابی اخلاقی

Ethical Marketing

این روش بیشتر از آنکه یک استراتژی بازاریابی باشد، یک فلسفه است که تمام تلاش‌های بازاریابی را در بر می‌گیرد. هدف آن هم ساده است: کسب و کارها باید در تبلیغات خود صادق، بی‌طرف و مسئول باشند.

۶۹- بازاریابی شخصی

Self Marketing

مسلما شما متخصصان سرشناس را در زمینه کاری خودتان می‌شناسید و حتی به آنها احترام می‌گذارید. اما این متخصصان چگونه انقدر نام‌آور شده‌اند؟ این دقیقا هدفی است که بازاریابی شخصی که به نام برندینگ شخصی (Personal Branding) هم شناخته می‌شود، دنبال می‌کند. یعنی اینکه به جای مطرح کردن یک محصول یا خدماتی به خصوص، یک فرد متخصص و متبحر را مطرح می‌نماید.

۷۰- بازاریابی آگاهی‌بخش

Informational Marketing

هدف اصلی بازاریابی آگاهی‌بخش این است که به مخاطبان در مورد یک محصول یا خدمات اطلاعات بدهد، آموزش‌های لازم را به آنها ارائه بدهد و توضیح بدهد که مزایای این محصول چیست؛ یعنی با بالا بردن آگاهی مخاطبان، آنها را جذب یک برند نماید.

۷۱- بازاریابی داخلی

Internal Marketing

هدف از بازاریابی داخلی این است که تمام فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار را هماهنگ و یکپارچه سازد، تا بتواند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان ارائه دهد. ایده بازاریابی داخلی این است که ما باید کارمندان خود را هم بازاریابی کنیم؛ یعنی آنها را نیز در مورد اهداف و ارزش خدمات کسب و کار خود آگاه نماییم.

۷۲- بازاریابی تلفنی

TeleMarketing

فکر کنم بدانم که به چه فکر می‌کنید: “من از بازاریابان تلفنی متنفرم.” فقط شما نیستید که این حس را دارید. اما باز هم نمی‌توان گفت که بازاریابی تلفنی، نقشی مهم در فروش محصولات به مشتریان ندارد و بنابراین بهتر است راحت از آن نگذرید. بازاریابی تلفنی یک روش از بازاریابی مستقیم است که در آن یک فروشنده با تماس تلفنی (یا شاید یک تماس تصویری یا …) با مشتریان بالقوه تماس می‌گیرد تا آنها را راضی به خرید کند. بازاریابی تلفنی می‌تواند شامل تبلیغات ضبط شده‌ای هم بشود که بعد از تماس خودکار با مشتری، برای او اجرا می‌شوند. بازاریابی تلفنی در سال‌های اخیر دشمنان بسیاری پیدا کرده و به عنوان یک روش بازاریابی به شدت مزاحم شناخته می‌شود.

۷۳- بازاریابی هدفمند

Targeted Marketing

همانطور که از نام آن مشخص است، در بازاریابی هدفمند قصد ما این است که مخاطبانی را هدف قرار دهیم که در بازار هدف ما قرار دارند و مشتریان بالقوه ما محسوب می‌شوند. بدین ترتیب، از هزینه‌ها خواهیم کاست و بازدهی را افزایش می‌دهیم.

۷۴- بازاریابی خریدار

Shopper Marketing

تمام فعالیت‌هایی که از طریق کانال‌ها و به شکل‌های مختلف و در راستای شناخت خریدار و رفتار او انجام می‌شوند و از این اطلاعات در جهت راضی کردن آنها به خرید و به نفع یک کسب و کار استفاده می‌کنند.

۷۵- بازاریابی نقطه فروش

Point-of-Sale Marketing

این استراتژی مارکتینگ، در جذب مخاطب دخیل نیست. بلکه هدفش این است که مطمئن شود در لحظه آخر، مشتری حتما خرید را انجام می‌دهد. بنابراین سعی نمی‌کند یک تاثیر طولانی‌مدت بر روی مشتری بگذارد، بلکه می‌خواهد یک تاثیر آنی بر روی مشتری بگذارد و او را در تصمیم خرید راسخ‌تر کند.

۷۶- بازاریابی عصبی

Neuro Marketing

بازاریابی عصبی به روش‌هایی از بازاریابی اشاره دارد که در طی آن، واکنش ذهن مخاطبان به یک تبلیغ یا یک روش بازاریابی ارزیابی می‌شود و بر این اساس، موثرترین تبلیغات شناسایی می‌شوند. این روش بازاریابی با آزمایشات علمی مختلفی بر روی مغز مخاطبان ممکن خواهد شد.

۷۷- بازاریابی ورزشی

Sports Marketing

هر نوع بازاریابی که به نحوی از ورزش برای فروش محصولات و خدمات یک شرکت استفاده کند، از این نوع مارکتینگ استفاده کرده است.

۷۸- بازاریابی خدمات

Services Marketing

وقتی بحث بر سر فروش خدمات باشد، کار یک تجارت کمی سخت می‌‎شود. چطور باید مردم را به خرید چیزی راضی کرد که نمی‌توانند لمس کنند؟ اینجاست که بازاریابی خدمات وارد می‌شود و تلاش می‌کند راهکارهای مختلفی را برای بیان ارزش‌های یک سرویس به صورت قابل لمس و افزایش فروش ارائه نماید.

۷۹- بازاریابی علمی

Scientific Marketing

هر استراتزی بازاریابی که از روش‌‎های علمی از جمله تحلیل، انجام آزمایش‌های مختلف و … استفاده می‌کند تا بتواند تاثیر خود را افزایش دهد، یک زیرمجموعه از استراتژی بازاریابی علمی محسوب می‌شود.

۸۰- بازاریابی تولید مصرف‌کننده

Consumer-Generated Marketing

این یکی از آن روش‌های جالب مارکتینگ است که مطمئنا شما هم از آن خوشتان می‌آید. در این روش، هدف شما این است که کاری کنید تا خود مخاطبان به تولید محتوای بازاریابی برای شما بپردازند. برای مثال، یک مسابقه برگزار می‌کنید و از مشتریان می‌خواهید تا با محصولات شما عکس بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهند. یک مثال ساده دیگر، وقتی است که یک نفر برای مطالب شبکه اجتماعی شما، نظر می‌گذارد.

۸۱- بازاریابی کششی

Pull Marketing

هر استراتژی و تکنیکی که شما به کار بگیرید تا بتوانید کاربران را به سمت خود جذب کنید، یک استراتژی بازاریابی کششی محسوب می‌شود. این نوع از مارکتینگ در جهان آنلاین بسیار مورد استفاده است و ارتباط نزدیکی با بازاریابی درونگرا دارد. تولید محتوا، سئو سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و … همه بخشی از این نوع بازاریابی محسوب می‌شوند.

۸۲- بازاریابی هل دادنی

Push Marketing

در این روش، شما قصد دارید محصول خود را (حتی شده با کمی زور) به مشتری معرفی کنید و او را به خرید مجاب کنید. این نوع مارکتینگ می‌خواهد فاصله بین معرفی و خرید یک محصول را تا جای ممکن کاهش دهد. برای مثال به زمانی فکر کنید که در لحظه تکمیل خرید خود، یک محصول جدید با قیمتی عالی به شما پیشنهاد می‌شود.

۸۳- بازاریابی متقاعدسازی

هدف اصلی این استراتژی آن است که از روش‌های روانشناسی برای متقاعدسازی مخاطب در مارکتینگ استفاده کند و بدین ترتیب، شانس خرید مشتری را افزایش دهد.

حتما بخوانید: ۷ اصل اساسی متقاعدسازی از نگاه دکتر رابرت چالدینی

۸۴- بازاریابی درگیرکننده

Engagement Marketing

درگیری مخاطب با برند شما اهمیّت بسیار زیادی دارد. در روش بازاریابی درگیر کننده، شما راه‌هایی را پیدا می‌کنید تا میزان درگیری مخاطب با برند خود را افزایش دهید.

۸۵- بازاریابی شاتگانی

Shotgun Marketing

بله! این استراتژی مارکتینگ، نام خود را وامدار اسلحه شاتگان است. روند آن نیز مشخص است: تعداد زیادی مشتری را در یک شلیک هدف قرار دهید. زیاد هم لازم نیست دقیق آنها را هدف بگیرید. بعد امیدوار باشید که یک تیر به هدف بخورد. این نوع بازاریابی مناسب کسب و کارهایی است که یک بازار هدف مشخص ندارند و شیوه‌های بازاریابی هدفمند چندان برایشان مناسب نیست.

۸۶- بازاریابی تک تیر اندازی

Sniper Marketing

بر خلاف بازاریابی شاتگانی که در آن شما سریع شلیک می‌کنید و مخاطبان زیادی را هدف قرار می‌دهید، در بازاریابی تک تیراندازی، شما با دقت هدف خود را مشخص می‌کنید، شرایط را در نظر می‌گیرید و سعی می‌کنید، با یک تیر، هدف خود را بزنید.

۸۷- بازاریابی ویدئویی

Video Marketing

این استراتژی فکر می‌‎کنم برای همه کاملا واضح باشد. شما با منتشر کردن ویدئو سعی می‌کنید مشتریان را جذب خود کنید. این روش در حال حاضر رشد بسیاری نسبت به قبل پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها به سمت آن رو آورده‌اند. دلیل این موضوع هم مشخص است. ما عاشق تماشای ویدئو هستیم.

۸۸- بازاریابی یکپارچه

Integrated Marketing

این بیشتر از آنکه یک روش مارکتینگ باشد، یک نوع نگاه به بازاریابی است و به ما می‌گوید که تمام فعالیت‌های کسب و کارمان باید با هم یکپارچه باشند و یک هویّت ثابت داشته باشند.

۸۹- بازاریابی شبکه‌ای یا چند سطحی

Network Marketing یا Multi-Level Marketing

این نوع بازاریابی دیگر معرف حضور هر ایرانی هست. در این روش، شما نه تنها به خود فروشنده بابت هر فروش درصدی می‌دهید، بلکه در ازای فروش محصول توسط کسانی که خودش وارد سیستم فروش شما کرده است هم، درصدی به او خواهید داد.

۹۰- بازاریایی متحرک یا چابک

Agile Marketing

بازاریابی متحرک، یک رویکرد بازاریابی است که از نظریه توسعه متحرک (Agile Development) گرفته شده است و نگاهی بسیار پویا به مبحث بازاریابی دارد. تیم شما مشخص می‌کند که کدام پروژه‌ها ارزش بالایی دارند. به صورت گروهی کار را بر روی این پروژه‌ها آغاز می‌کند تا در کمترین زمان به اتمام برسد. سپس نتایج را ارزیابی می‌کند تا برای پروژه‌های بعدی آماده شود. بازاریابی متحرک، به خوبی عواملی همچون تغییر و نوسان بازار را در نظر گرفته است. در مطالب بعدی، حتما در مورد این روش بازاریابی و تکنیک‌های آن بیشتر به شما خواهیم گفت.

۹۱- بازاریابی افقی

Horizontal Marketing

دو کسب و کار با هم متحد می‌شوند تا به توزیع محصولات و خدمات دیگری کمک کنند و بدین ترتیب، دسترسی هر دو افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، یک بانک و فروشگاه زنجیره‌ای به توافق می‌رسند تا دستگاه‌های پرداخت این بانک را در شعب مختلف این فروشگاه قرار دهند.

۹۲- بازاریابی عمودی

Vertical Marketing

در بازاریابی عمودی، شما یک بازار هدف به خصوص را مشخص می‌کنید و محصولات خود را، دقیقا با توجه به نیازها و خواسته‌های آنها شکل می‌دهید. این نوع از مارکتینگ، دقیقا نقطه مقابل بازاریابی افقی است که هدف آن، هدفگیری وسیع‌ترین قشر ممکن است.

۹۳- بازاریابی انتظار

Anticipation Marketing

انتظار، وصال را شیرین‌تر می‌کند. این از آن مفاهیمی است که در ادبیات فارسی بسیار با آن روبرو می‌شویم و البته، ایدۀ پشت بازاریابی انتظار هم هست. هر چقدر بتوانید مشتریان را قبل از عرضه محصول یا خدمات خود بیشتر تحریک کنید، طبیعتا بیشتر برای آن شوق پیدا می‌کنند. حتما شما هم صف‌های طولانی افراد مشتاق به خرید پلی‌استیشن یا آیفون را دیده‌اید که چند روز قبل از عرضه، ایجاد می‌شوند.

۹۴- بازاریابی رهبری تفکر

Thought Leadership Marketing

هدف این استراتژی آن است که یک برند را تبدیل به یک صاحب‌نظر در زمینه کاری خودش بکند و به مخاطبان، تخصص و تبحر آن را نشان دهد. این یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که به شخصه می‌شناسم. پیشنهاد می‌کنم داستان موفقیت بی‌نظیر مارکوس شریدان را در استفاده از این روش حتما بخوانید.

یک نظر در مورد «با ۹۴ استراتژی بازاریابی آشنا شوید»

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *