فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران است و سایر رقبا با فاصله‌ای نسبتا زیاد به دنبال آن در حرکت هستند. جایگاه دیجی‌کالا بین فروشگاه‌های ایرانی آنقدر قابل توجه است که بسیاری از سایت‌های فروشگاهی دیگر سعی می‌کنند خود را با آخرین تغییرات در بخش گرافیکی و عملکردی در دیجی‌کالا هماهنگ کنند. ولی آیا این پیشتازی دلیلی کافی برای خرید کالاهای از دیجی‌کالا است یا برای یک خرید خوب به معیارهای دیگری هم باید توجه کنیم ؟

دیجیکالا - Digikala

مزایای دیجی‌کالا

دیجی‌کالا به دلیل قدمت و به دلیل داشتن تیم قوی در زمینه‌های مختلف در برخی معیارها پیشتاز است. برخی از این معیارها که می‌توانند برای تصمیم‌گیری در زمینه‌ی خرید اینترنتی به شما کمک کنند عبارتند از:

  1. تصاویر با کیفیت و خوب از محصولات
  2. توضیحات و معرفی محصولات به صورت کامل و متنی
  3. حجم بسیار زیاد نظرات واقعی خریداران محصولات
  4. رقابت بین فروشندگان در مدل Marketplace برای فروش به پایین‌ترین قیمت
  5. تنوع زیاد محصولات برای کسانی که امکان خرید حضوری این حجم از کالا را ندارند
  6. حمل آسان و سریع و ارزان به ویژه در شهرهای بزرگ

معایب دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در گذشته تنها به صورت مستقیم کالا را به فروش می‌رساند ولی از چند سال گذشته با مدل فروش Marketplace شروع به فعالیت کرد. در این مدل، هر فروشنده‌ی حقیقی و حقوقی با ثبت نام در دیجی‌کالا، می‌تواند محصولات خود را در این سیستم معرفی کند و به فروش برساند.

این مدل هرچند مزایایی دارد، ولی به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد تجربیات ناخوشایندی در فرآیند خرید شما شود. برخی از معایب خرید از دیجی‌کالا عبارتند از:

  1. احتمال ارسال کالای تقلبی به جای اصل توسط فروشندگان
  2. احتمال خرید کالاهایی با کیفیت متفاوت از فروشندگان یک کالای یکسان
  3. احتمال خرید کالا به قیمت غیرواقعی از فروشندگان
  4. افزایش قیمت قابل توجه برخی کالاها به دلیل هزینه‌های حمل تا دیجی‌کالا و کارمزدهای این فروشگاه نسبت به بازار
  5. تلاش دیجی‌کالا و فروشندگان برای نمایش بیشتر کالاهای پرسود و به حاشیه رانده شدن کالاهای با کیفیت و با سود کم با روش‌های مختلف
  6. استفاده از نفوذ دیجی‌کالا برای اثرگذاری روی نیازهای جامعه و تشویق به خرید کالاهایی که نیاز واقعی برای آن‌ها وجود ندارد.
  7. استفاده از اعتماد به دیجی‌کالا برای فروش محصولات معیوب با قیمت‌های گران

آیا خرید هر کالایی از فروشگاه اینترنتی معقول است ؟

خرید برخی کالاها که با کیفیت و عملکرد آن آشنایی قبلی دارید یا با مطالعه‌ی نظرات کاربران می‌توانید به تصمیم مناسب برسید انتخابی خوب است زیرا در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود.

ولی بسیاری از کالاهای موجود در اینترنت و دیجی‌کالا ناشناخته هستند و نظرات قبلی خریداران هم در مورد آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از این کالاها دارای برندهای ناشناخته و کیفیت نامعلوم هستند. این فضای ابهام در کنار اعتمادی که از قدیم به دیجی‌کالا وجود داشته است، فضایی طلایی برای فروشندگانی است که محصولات با کمترین کیفیت را با بالاترین قیمت به فروش برسانند. در این مدل فروش حتی اگر تعدادی از کالاها هم برگردانده شوند، اهمیتی ندارد.

بنابراین پیش از خرید هر کالا به‌ویژه کالایی که در مورد آن آگاهی کافی ندارید، باید درنگ کنید و از خود بپرسید آیا این کالا آن چیزی است به آن نیاز دارم و آن چیزی است که ادعا می‌شود و آیا قیمت آن با کیفیت آن همخوانی دارد ؟

پیشنهاد شگفت‌انگیر محلی برای فریب

استفاده از برچسب‌های فروش ویژه و پیشنهاد شگفت‌انگیر ابزاری مناسب برای فریب و تشویق به خرید بدون بررسی هستند. هنگامی که با یک کالای ناشناس مواجه می‌شوید اگر این برچسب‌ها را نداشته باشند احتمالا در مورد آن تحقیق می‌کنید ولی اگر قیمت آن ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد و یک زمانسنج مدت کوتاهی تا پایان تخفیف این کالای بی‌نظیر را به شما نشان بدهد، با احتمال بیشتری تمایل به خرید آن پیدا می‌کنید.

اگر کالایی را نمی‌شناسید یا از کیفیت آن اطلاع ندارید، هرگز آن را خریداری نکنید. حتی اگر ۵۰ درصد تخفیف دارد و احساس می‌کنید اگر همین حالا آن را نخرید دیگر چنین فرصتی نصیب شما نخواهد شد.

چه زمانی از دیجی‌کالا استفاده کنیم یا از آن خرید کنیم ؟

  1. اگر کالای مورد نظر شما به شکل دیگری در دسترس‌تان نیست، آن را پس از بررسی از دیجی‌کالا بخرید.
  2. اگر کالایی که آن را می‌شناسید در دیجی‌کالا با قیمتی قابل توجه به فروش می‌رسد، آن را از دیجی‌کالا بخرید.
  3. اگر می‌خواهید به ویژگی‌ها و تصویر محصول و نظرات خریداران قبلی کالایی دسترسی پیدا کنید، دیجی‌کالا بهترین محل برای شماست.
  4. اگر تعداد زیادی محصولات ارزان قیمت از گروه‌های مختلف کالا نیاز دارید، دیجی‌کالا بهترین محل برای خرید یکجا و کاهش هزینه‌های جانبی جهت جستجو و حمل و پشتیبانی است.
  5. اگر کد تخفیف دیجی‌کالا به دست شما رسیده است، می‌توانید نیازهای روزمره و مشخص را با قیمتی کمتر تامین کنید.

چه زمانی خرید از دیجی‌کالا غیر اخلاقی است ؟

زمانی که قیمت یک کالا در دیجی‌کالا یکسان یا گران‌تر از کالایی است که به آسانی می‌توانید آن را از فروشگاه محلی خریداری کنید، خرید از دیجی‌کالا باعث تضعیف خدمات محلی، کاهش رقابت و در نهایت افزایش بیکاری، انحصار و گرانی بیشتر کالاها در دیجی‌کالا خواهد شد.

اگر روش‌های بی‌ضرر دیگری برای خرید کالا در اختیار دارید، سعی کنید با حمایت از فروشندگان دیگر، مانع ایجاد انحصار شوید. هر چه تعداد فروشندگان یک کالا بیشتر باشند، در نهایت به نفع خود شما خواهد بود.

چه زمانی به دیجی‌کالا نه بگوییم ؟

دیجی‌کالا فروشگاهی بی‌نظیر است ولی این دلیل کافی نیست تا یک کتاب صوتی بی‌مصرف را به دلیل اینکه در دیجی‌کالا تبلیغ می‌شود خریداری کنیم. دلیلی ندارد برای خرید پوشاک از فروشگاه دیجی‌استایل استفاده کنیم و چندین برابر قیمت واقعی برای یک لباس معمولی پول پرداخت کنیم. دلیلی ندارد تا برای خرید شارژ گوشی از خدمات دیجی‌پی استفاده کنیم و دلیلی ندارد از هر کالا و سرویس پیشنهاد شده در دیجی‌کالا استفاده کنیم.

هر فعالیتی که با هدف ایجاد انحصار و فریب مصرف‌کننده باشد باید با جواب منفی شما روبرو شود. ما از دیجی‌کالا استفاده می‌کنیم تا کالای با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنیم نه هیچ دلیل دیگر.

دیجی‌کالا خوب است یا بد ؟

دیجی‌کالا در کنار معایبی که دارد، این مزیت را داشته است که دست بسیاری از سودجویان را کوتاه کرده است. بدون وجود دیجی‌کالا، یک فروشنده‌ی بی‌انصاف باطری موبایل به آسانی می‌تواند یک کالا را با دو برابر قیمت به شما بفروشد و شما حتی نخواهید فهمید که مبلغ پرداختی شما دوبرابر قیمت واقعی بوده است.

وجود دیجی‌کالا برای خریداران کالا به ویژه در نقاطی که دسترسی به بسیاری از کالاها غیرممکن است، یک مزیت غیرقابل انکار است. ولی مردم و بازار باید با کمک یکدیگر مانع آن شوند که دیجی‌کالا جای فروشندگان با انصاف محلی را بگیرد.

۲۹ نظر در مورد «از دیجی کالا بخریم یا نخریم ؟»

  • درود بر شما، عرض ادب.
    به زبان خیلی ساده،
    قشر کثیری از مردم ایران هنوز متوجه نیستن که خرید کالا و خدمات از دیجی‌کالا تا چه حد می‌تونه برای بقیه اقشار مخرب باشه، مخرب برای خانواده هایی که سرپرست خانواده مغازه دار یا فروشنده و تاجر و پخش کننده و یا کارمند بخش فروش تولید کننده های داخلی و یا شرکت های وارد کننده کالاهای مختلف خارجی هستن، و اکثراً قیمت محصولاتشون مساوی و یا حتی کمتر از دیجی‌کالا است،حتی بعضی از کالاهای کمیاب رو با یه سرچ فارسی در گوگل به راحتی پیدا میکنید، با قیمت های بهتر از دیجی‌کالا.
    خرید از دیجی‌کالا یعنی مالیات و ارزش افزوده کالاها رو خریدار شما دارید پرداخت می‌کنید و وارد کننده یا تولید کننده مالیات خودش رو پرداخت می‌کنه، در حالی که در قرار دادهای تامین کالا و فروش در دیجی‌کالا مالیات بر عهده دیجی‌کالا نیست، دیجی‌کالا فقط مالیات بر درآمد خودش رو پرداخت می‌کنه.
    با پرسنل بخش پخش کالا که کارمندهای قراردادی دیجی‌کالا هستند، وقتی صحبت میکنین هیچکدوم از درآمدشون راضی نیستن، چرا کالاهایی که به راحتی در دسترس هستن رو از دیجی‌کالا میخرید؟
    با اینکار فقط باعث پیشرفت امپریالیسم در ایران و ضعیف شدن قشر متوسط و فقیر جامعه میشید. نظام اقتصادی و اجتماع ایران هنوز برای شرکت هایی مثل آمازون آماده نیستن. خواهشاً قبل از خرید از دیجی‌کالا کمی فکر کنین و کالای مورد نظرتون رو در گوگل جستجو کنین، فروشگاه های اطراف منزلتون ، فروشگاه های اینترنتی تولید کننده های داخلی یا شرکت های وارد کننده کالا با قیمت و خدمات بهتر میتونن پاسخگوی نیازهای شما باشن، بدون اینکه کارمندی بیکار بشه، مغازه ای بسته بشه، یا شغلی از بین بره.

    • خب حرف شما درست
      اما وقتی مغازه دار یک گوشی رو میاد 500 هزار تومن گرون تر میفروشه برا من بیشتر صرف میکنه که از دیجی‌کالا بخرم
      من چند بار خرید داشتم از دیجی‌کالا و راضیم

  • شما درست میگویید. ولی وقتی که یک کالا در دیجیکالا بسیار ارزانتر از همان کالا با همان مشخصات در بازار است.بنظر شما من مصرف کننده باید کالای مورد نیاز را از کجا تهیه کنم ؟؟

  • من تا الان چندین بار از دیجی‌کالا خرید داشته ام- همچنین مدتی را بعوان فروشنده در دیجی‌کالا فعالیت داشتم. اما تصمیم گرفتم که دیگر حتی برای خرید اینترنتی نیز از دیجی‌کالا استفاده نکنم- به چند دلیل:
    1- دیجی‌کالا یک دروغگو است . به خریدار می گوید اگر بالای 200 هزار تومان خرید کند، هزینه ارسالش رایگان است، در حالی که هیچ چیز رایگانی در کار نیست و دیجی‌کالا یک مبلغی را بعنوان هزینه ارسال از فروشنده دریافت می کند .( در کجای دنیا فروشنده باید هزینه ارسال برای خریدار را پرداخت کند بدون آنکه خریدار متوجه شود ؟؟)
    2- دیجی‌کالا در مدتی که من فعالیت داشتم ( کمتر از 1 سال) حداقل 2 بار هزینه های ارسال را افزایش داد. از طرف دیگر فروشنده با توجه به تعیین قیمت مرجع از سمت دیجی‌کالا ، نمی توانست قیمت اجناس را زیاد کند و در نتیجه سود که نمی کرد هیچ و ضررهم می کرد.
    3- فعال شدن “ارسال فروشنده” در دیجی‌کالا هیچ اثری در “برنده شدن بای باکس” و افزایش احتمال خرید توسط مشتری را ندارد.
    4- مجموع سیاست ها و رفتارهای دیجی‌کالا به نفع فروشندگانی است که اجناس خود را به قیمت بسیار بسیار پایین و به تعداد زیاد تهیه می کنند. با توجه به این سیاست کثیف ، خرده فروش ها به هیچ عنوان نمی توانند در دیجی‌کالا با دیگران رقابت کنند.
    5- احمال کاری کارشناسان (=کارنشناسان ) دیجی‌کالا برای بررسی کالاهای مرجوعی، باعث ضرر فروشنده و خریدار میشود و هیچ کس نیز پاسخگو نیست. برای مثال من خودم یک هندزفری بلوتوثی فروختم، خریدار به دلیل اینکه هندزفری کار نکرده بود، آن را مرجوع کرد، کارشناس (= کارنشناس) دیجی‌کالا نیز مرجوعی را قبول کرده بود و من را جریمه کردند . بنده بعد از تحویل گرفتن هندزفری، آن را به مدت 1-2 ساعت شارژ کردم و سپس هندزفری را امتحان کردم، خیلی قشنگ کار داد سپس آن را دوباره در دیجی‌کالا فروختم ( باتوجه به اینکه جعبه اش باز و کمی پاره شده بود)
    6- ایرادات دیجی‌کالا زیاد است و بسیاری از فروشندگان و خریداران از عملکرد دیجی‌کالا ناراضی هستند( خصوصا اینکه گاهی اوقات دیجی‌کالا ، جنس را از فروشنده سالم تحویل می گیرد و بصورت ناقص یا آسیب دیده به دست خریدار می رساند و خریدار نیز مرجوع می کند ). به نظرم شاید در اینده دیگر فروشگاهی بنام دیجی‌کالا وجود نداشته باشد.

  • دیجی‌کالا واقعا یک شرکت موفق توی ایرانه من اطلاعات زیادی ازش ندارم اما الان دیگه هر کسی رو میبینی حداقل یه بار با کد تخفیف دیجی‌کالا و… خرید کرده تخفیف هات هم که کد تخفیف هارو میزاره خیلی خوبه واقعا

  • دیجی‌کالا خوبه چند بار خرید داشتم خیلی ارزون میده
    اما هیچ خریدی به خرید حضوری نمیرسه
    من برای مثال میرم دیجی‌کالا اون موبایلی رو که میخوام بخرمو انتخاب میکنم قیمتاشم میبینم وبعدش میرم از مغازه دار میخرم که درد سرشم کمتر باشه
    و واقعا جواب میده

    • کار بسیار بسیار درستی می کنید اینکه جنسی را ندیده بخریم می تواند
      هزار عیب و ایراد داشته باشد حالا جالبه حقیقی می بینیم و می خریم هزار تا عیب دارد دیگه خرید مجازی که جای خود دارد
      از کجا معلوم یک نفر جنس را خریده یک علمه درستکاریش کرده سپس جنس را مرجوع کرده دیجی کالا مرجوعی را عینا برای خریدار
      دیگری ارسال کرده است.

  • دیجی‌کالا عالیه من هر بار با کد تخفیف دیجی‌کالا که توی ….. هست خرید میکنم و کلی تخفیف میگیرم واقعا

  • یک شهروند می‌گوید:

    دیجی‌کالا مرجع مناسبی برای تعدیل قیمت هست و با توجه به انبوه داد و ستد و تنوع فروشندگان بنده بعنوان مشتری اغلب خرید رضایتبخشی داشتم بطور مثال بنده بازار امین حضور یه دستگاه لوازم خانگی خریداری کردم بعد متوجه شدم دیجی‌کالا دو میلیون پایین تر همین محصول را عرضه میکند وقتی به فروشنده گفتم برای برگشت محصول بهانه تراشی کرد و ادعا داشت محصول دیجی‌کالا با محصول فروشگاه یکسان نیست که ناگزیر جهت مراجعه به اتحادیه اقدام کردم و درخواست کارشناسی کالا را مطرح کردم و جالب اینکه فروشنده وقتی از اقدامات صورت گرفته مطلع گردید با پیشنهاد خودش رضایت برگشت محصول را به بنده داد به شخصه این یکی از تجارب بنده بود که دیجی‌کالا مانع سودجویی فروشنده یک فروشگاه شد ضمنا بنده بارها پیشامد کرده از فروشنده پرسیدم دلیل تفاوت قیمت محصول شما چیست در جواب پاسخ شنیدم که ما قبوض مصرفی آب و برق و گاز..داریم که دیجی‌کالا هزینه های جاری کمتری دارد.در مجموع دیجی‌کالا هم کالای مناسب دارد و هم کالاهایی با بها ویا کیفیت نازل پس بهتره منصفانه قضاوت نماییم

  • سلام هم از بازار بخری هم از دی جی خودتون تنظیم بازار کنید اگه زیاد تفاوت قیمت با کسبه محله نداشت به هم محلی خودتون میرسه تمام ممنون

  • جابر می‌گوید:

    در آخر متن اشتباه تایپی داره البته در متن هم وجود داره با توجه به مفهوم جمله با انصاف منظور شما بوده

  • سلام.
    دوستان عزیز من فروشنده دیجی کالا بودم و بهتون توصیه می کنم به هیچ عنوان به عنوان فروشنده با دیجی کالا همکاری نکنید. اولین دلیل کمیسیون بسیار بالا
    دومین دلیل اینکه شما به عنوان فروشنده هیچ حقی در دیجی کالا ندارید. به عنوان مثال: زمانی که شما کالایی رو سالم به انبار ارسال می کنید این کالا از بسته بندی شما خارج میشه و داخل کارتن های دیجی کالا قرار می گیره در صورتی که در این فاصله برای کالا شما آسیبی ایجاد بشه به هیچ عنوان دیجی کالا گردن نمی گیره و در صورت مرجوع شدن توسط مشتری شما رو جریمه می کنه.
    پشتیبانی بسیار افتضاحی داره به طوری که شما اگر یک سوال رو از ۳ کارشناس مختلف بپرسید ۳ جواب مختلف دریافت می کنید.
    در بسیاری از موارد اشتاباهاتی در پنل فروشندگی شما اتفاق میفته که خود دیجی کالا مسبب این اشتباهه. به عنوان مثال من یک سفارشی رو دریافت کرده بودم که ماهیت کالا من رو کوچک قید کرده بود لازم به توضیح که بگم انبارهای کالا های کوچک، متوسط و بزرگ متفاوت هست و هرکالایی باید به انبار مخصوص خودش ارسال بشه در پنل فروشندگی من قید شده بود ماهیت کالا کوچکه و باید به انبار کوچک ارسال بشه من کالا رو ارسال کردم اما انبار کالا رو دریافت نکرد و تو پنل قید شده بود که باید بره انبار کالاهای متوسط این در حالی بود که خود دیجی کالا قید کرده بود که کالای من باید به انبار کوچک ارسال بشه و من مقصر نبودم اما باز هم دیجی کالا زیر بار نرفت و من رو جریمه کرد.
    توصیه می کنم به هیچ عنوان باهاش همکاری نکنید

  • محمد رضا ایزدی می‌گوید:

    نقد درستی بود – باید دقت کنید در دیجی کالا هر کالایی را نباید خرید -اولا که قیمت کالا را تو بازار باید بدونید تا مقایسه کنید ببینید دیجی کالا داره ارزون تر میده یا گرونتر- دوما کالاهایی که ناشناس هستن ودر بازار موجود نیست پر ریسک هست خریدشون – من مشتری چندین ساله دیجی کالا هستم کالاهایی را خریدم که هم اصل بودن وهم واقعا 50 درصد زیر قیمت بازار- ولی کالاهای هم خریدم که نه اصالت داشت وهم قیمتش از بازار گرون تربود – پس شما باید با آگاهی خرید کنید واین مربوط به خرید از دیجی کالا ویا هرجای دیگه ای میشه -البته ناگفته نماند سیستم مرجوع کردن بدون قید وشرط دیجی کالا یکی از نقاط قوت این شرکت هست -من بارها کالایی راکه پشیمون شدم از خریدش ( یا بدلیل گرانتر بودن یا نقص ویا بدون دلیل ) را براحتی عودت دادم واین به نظر من یه امتیاز بسیار ارزشمند برای یک شرکت اونهم تو ایران هست – تشکر

  • نگویید که نگفتم یک جایی یادادشت کنید از دیجی کالا خرید لوازم سنگین قیمت که گارانتی دارد را خیلی خیلی احتیاط کنید از
    سه میلیون به بالا را ولی در حد رب گوجه -ماست و خیار – پنیر و این گونه چیز ها موردی ندارد

  • یک تجربه می‌گوید:

    نگاه کنید بنده مدتی فکر می کردم که این شرکت به هر دلیلی که مرجوعی را می پذیرد
    یک پتانسیل مثبت است برای خریدهایم ، ولی بارها متوجه شدم کالای باز شده و مرجوعی مشتریان
    را عینا برای منِ مشتری ارسال می کند، اگر بنویسید این کالا آک نبود دیگه نمی توانید
    مرجوعش کنید.

  • من بعنوان مصرف کننده در دیجی کالا دنبال جنس ارزان تر از قیمت واقعی نیستم. دنبال این هستم که یک مغازه دار الکی پول اضافی از من نگیرد. بارها پیش آمده که یک کالا را هم از مغازه و هم از دیجی کالا خریده ام و بعضی اوقات فروشنده های بی وجدان حتی تا چند برابر قیمت واقعی رو از من گرفته اند. بنابراین تا وقتی که کالایی را در دیجی کالا پیدا کنم از مغازه نخواهم خرید. صرفا نظر شخصی

    • به عنوان فردی ک تو دیجیکالا کار کرده میگم؛ خیلی وقتا ایرادای اینجوری رو به حسابمون میزدن
      میدیدی درسته همه چی مشتری مرجوع کرده پول کل جنسو ازت میگیرن جنسم بهت نمیدن؛ حتی خیلی پیش میاد ایراد فروشنده رو حساب ما میزدن اصلا بدرد نمیخوره

  • بیزینس یعنی رقابت، کسی که میتونه دوام میاره اونه که نه به سلامت. قرار نیست هم دیجی کالا چون شرکت بزرگی هست مفتی واسه کسی کار کنه. اونی که میاد میگه دیجی کالا فکر خودشه، دقیقا اون فرد هم فکر خودشه که با خراب کردن نام دیجیکالا میخواد سود بیشتری کنه.

  • آخرین باری که از خریدم از دیجیکالا راضی بودم، مربوط به اوایل سال ۱۴۰۰ هست.
    منتظر یه رقیب هستم تا شیفت کنم روش.
    بیست سفارش اخیرم یا ناقص بوده یا دو سه روز الی یک هفته دیر رسیده.
    تخفیف هاش هم الکی هست. قیمت کف بازار همون قیمته تخفیف هم فیکه

  • تشکر بابت مطالب مفید فلفل سبز
    اگر بسیاری از مردم خرید کالاهای مورد نیازشون را از دیجی کالا انجام میدن، صرفا به جهت سهولت دریافتن کالای موردنظرشان درسایت پرزرق و برق دیجی کالا واعتمادی که ایجاد شده وبرند شدن این فروشگاست.
    در حالی که خیلی ازکالاهاش هم گرانتر از سایر فروشگاهاست وهم بی کیفیت‌ترند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *