فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران است و سایر رقبا با فاصله‌ای نسبتا زیاد به دنبال آن در حرکت هستند. جایگاه دیجی‌کالا بین فروشگاه‌های ایرانی آنقدر قابل توجه است که بسیاری از سایت‌های فروشگاهی دیگر سعی می‌کنند خود را با آخرین تغییرات در بخش گرافیکی و عملکردی در دیجی‌کالا هماهنگ کنند. ولی آیا این پیشتازی دلیلی کافی برای خرید کالاهای از دیجی‌کالا است یا برای یک خرید خوب به معیارهای دیگری هم باید توجه کنیم ؟

دیجیکالا - Digikala

مزایای دیجی‌کالا

دیجی‌کالا به دلیل قدمت و به دلیل داشتن تیم قوی در زمینه‌های مختلف در برخی معیارها پیشتاز است. برخی از این معیارها که می‌توانند برای تصمیم‌گیری در زمینه‌ی خرید اینترنتی به شما کمک کنند عبارتند از:

  1. تصاویر با کیفیت و خوب از محصولات
  2. توضیحات و معرفی محصولات به صورت کامل و متنی
  3. حجم بسیار زیاد نظرات واقعی خریداران محصولات
  4. رقابت بین فروشندگان در مدل Marketplace برای فروش به پایین‌ترین قیمت
  5. تنوع زیاد محصولات برای کسانی که امکان خرید حضوری این حجم از کالا را ندارند
  6. حمل آسان و سریع و ارزان به ویژه در شهرهای بزرگ

معایب دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در گذشته تنها به صورت مستقیم کالا را به فروش می‌رساند ولی از چند سال گذشته با مدل فروش Marketplace شروع به فعالیت کرد. در این مدل، هر فروشنده‌ی حقیقی و حقوقی با ثبت نام در دیجی‌کالا، می‌تواند محصولات خود را در این سیستم معرفی کند و به فروش برساند.

این مدل هرچند مزایایی دارد، ولی به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد تجربیات ناخوشایندی در فرآیند خرید شما شود. برخی از معایب خرید از دیجی‌کالا عبارتند از:

  1. احتمال ارسال کالای تقلبی به جای اصل توسط فروشندگان
  2. احتمال خرید کالاهایی با کیفیت متفاوت از فروشندگان یک کالای یکسان
  3. احتمال خرید کالا به قیمت غیرواقعی از فروشندگان
  4. افزایش قیمت قابل توجه برخی کالاها به دلیل هزینه‌های حمل تا دیجی‌کالا و کارمزدهای این فروشگاه نسبت به بازار
  5. تلاش دیجی‌کالا و فروشندگان برای نمایش بیشتر کالاهای پرسود و به حاشیه رانده شدن کالاهای با کیفیت و با سود کم با روش‌های مختلف
  6. استفاده از نفوذ دیجی‌کالا برای اثرگذاری روی نیازهای جامعه و تشویق به خرید کالاهایی که نیاز واقعی برای آن‌ها وجود ندارد.
  7. استفاده از اعتماد به دیجی‌کالا برای فروش محصولات معیوب با قیمت‌های گران

آیا خرید هر کالایی از فروشگاه اینترنتی معقول است ؟

خرید برخی کالاها که با کیفیت و عملکرد آن آشنایی قبلی دارید یا با مطالعه‌ی نظرات کاربران می‌توانید به تصمیم مناسب برسید انتخابی خوب است زیرا در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود.

ولی بسیاری از کالاهای موجود در اینترنت و دیجی‌کالا ناشناخته هستند و نظرات قبلی خریداران هم در مورد آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از این کالاها دارای برندهای ناشناخته و کیفیت نامعلوم هستند. این فضای ابهام در کنار اعتمادی که از قدیم به دیجی‌کالا وجود داشته است، فضایی طلایی برای فروشندگانی است که محصولات با کمترین کیفیت را با بالاترین قیمت به فروش برسانند. در این مدل فروش حتی اگر تعدادی از کالاها هم برگردانده شوند، اهمیتی ندارد.

بنابراین پیش از خرید هر کالا به‌ویژه کالایی که در مورد آن آگاهی کافی ندارید، باید درنگ کنید و از خود بپرسید آیا این کالا آن چیزی است به آن نیاز دارم و آن چیزی است که ادعا می‌شود و آیا قیمت آن با کیفیت آن همخوانی دارد ؟

پیشنهاد شگفت‌انگیر محلی برای فریب

استفاده از برچسب‌های فروش ویژه و پیشنهاد شگفت‌انگیر ابزاری مناسب برای فریب و تشویق به خرید بدون بررسی هستند. هنگامی که با یک کالای ناشناس مواجه می‌شوید اگر این برچسب‌ها را نداشته باشند احتمالا در مورد آن تحقیق می‌کنید ولی اگر قیمت آن ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد و یک زمانسنج مدت کوتاهی تا پایان تخفیف این کالای بی‌نظیر را به شما نشان بدهد، با احتمال بیشتری تمایل به خرید آن پیدا می‌کنید.

اگر کالایی را نمی‌شناسید یا از کیفیت آن اطلاع ندارید، هرگز آن را خریداری نکنید. حتی اگر ۵۰ درصد تخفیف دارد و احساس می‌کنید اگر همین حالا آن را نخرید دیگر چنین فرصتی نصیب شما نخواهد شد.

چه زمانی از دیجی‌کالا استفاده کنیم یا از آن خرید کنیم ؟

  1. اگر کالای مورد نظر شما به شکل دیگری در دسترس‌تان نیست، آن را پس از بررسی از دیجی‌کالا بخرید.
  2. اگر کالایی که آن را می‌شناسید در دیجی‌کالا با قیمتی قابل توجه به فروش می‌رسد، آن را از دیجی‌کالا بخرید.
  3. اگر می‌خواهید به ویژگی‌ها و تصویر محصول و نظرات خریداران قبلی کالایی دسترسی پیدا کنید، دیجی‌کالا بهترین محل برای شماست.
  4. اگر تعداد زیادی محصولات ارزان قیمت از گروه‌های مختلف کالا نیاز دارید، دیجی‌کالا بهترین محل برای خرید یکجا و کاهش هزینه‌های جانبی جهت جستجو و حمل و پشتیبانی است.
  5. اگر کد تخفیف دیجی‌کالا به دست شما رسیده است، می‌توانید نیازهای روزمره و مشخص را با قیمتی کمتر تامین کنید.

چه زمانی خرید از دیجی‌کالا غیر اخلاقی است ؟

زمانی که قیمت یک کالا در دیجی‌کالا یکسان یا گران‌تر از کالایی است که به آسانی می‌توانید آن را از فروشگاه محلی خریداری کنید، خرید از دیجی‌کالا باعث تضعیف خدمات محلی، کاهش رقابت و در نهایت افزایش بیکاری، انحصار و گرانی بیشتر کالاها در دیجی‌کالا خواهد شد.

اگر روش‌های بی‌ضرر دیگری برای خرید کالا در اختیار دارید، سعی کنید با حمایت از فروشندگان دیگر، مانع ایجاد انحصار شوید. هر چه تعداد فروشندگان یک کالا بیشتر باشند، در نهایت به نفع خود شما خواهد بود.

چه زمانی به دیجی‌کالا نه بگوییم ؟

دیجی‌کالا فروشگاهی بی‌نظیر است ولی این دلیل کافی نیست تا یک کتاب صوتی بی‌مصرف را به دلیل اینکه در دیجی‌کالا تبلیغ می‌شود خریداری کنیم. دلیلی ندارد برای خرید پوشاک از فروشگاه دیجی‌استایل استفاده کنیم و چندین برابر قیمت واقعی برای یک لباس معمولی پول پرداخت کنیم. دلیلی ندارد تا برای خرید شارژ گوشی از خدمات دیجی‌پی استفاده کنیم و دلیلی ندارد از هر کالا و سرویس پیشنهاد شده در دیجی‌کالا استفاده کنیم.

هر فعالیتی که با هدف ایجاد انحصار و فریب مصرف‌کننده باشد باید با جواب منفی شما روبرو شود. ما از دیجی‌کالا استفاده می‌کنیم تا کالای با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنیم نه هیچ دلیل دیگر.

دیجی‌کالا خوب است یا بد ؟

دیجی‌کالا در کنار معایبی که دارد، این مزیت را داشته است که دست بسیاری از سودجویان را کوتاه کرده است. بدون وجود دیجی‌کالا، یک فروشنده‌ی بی‌انصاف باطری موبایل به آسانی می‌تواند یک کالا را با دو برابر قیمت به شما بفروشد و شما حتی نخواهید فهمید که مبلغ پرداختی شما دوبرابر قیمت واقعی بوده است.

وجود دیجی‌کالا برای خریداران کالا به ویژه در نقاطی که دسترسی به بسیاری از کالاها غیرممکن است، یک مزیت غیرقابل انکار است. ولی مردم و بازار باید با کمک یکدیگر مانع آن شوند که دیجی‌کالا جای فروشندگان بی‌انصاف سنتی را بگیرد.

۲ نظر در مورد «از دیجی کالا بخریم یا نخریم ؟»

  • درود بر شما، عرض ادب.
    به زبان خیلی ساده،
    قشر کثیری از مردم ایران هنوز متوجه نیستن که خرید کالا و خدمات از دیجی کالا تا چه حد می‌تونه برای بقیه اقشار مخرب باشه، مخرب برای خانواده هایی که سرپرست خانواده مغازه دار یا فروشنده و تاجر و پخش کننده و یا کارمند بخش فروش تولید کننده های داخلی و یا شرکت های وارد کننده کالاهای مختلف خارجی هستن، و اکثراً قیمت محصولاتشون مساوی و یا حتی کمتر از دیجی کالا است،حتی بعضی از کالاهای کمیاب رو با یه سرچ فارسی در گوگل به راحتی پیدا میکنید، با قیمت های بهتر از دیجی کالا.
    خرید از دیجی کالا یعنی مالیات و ارزش افزوده کالاها رو خریدار شما دارید پرداخت می‌کنید و وارد کننده یا تولید کننده مالیات خودش رو پرداخت می‌کنه، در حالی که در قرار دادهای تامین کالا و فروش در دیجی کالا مالیات بر عهده دیجی کالا نیست، دیجی کالا فقط مالیات بر درآمد خودش رو پرداخت می‌کنه.
    با پرسنل بخش پخش کالا که کارمندهای قراردادی دیجی کالا هستند، وقتی صحبت میکنین هیچکدوم از درآمدشون راضی نیستن، چرا کالاهایی که به راحتی در دسترس هستن رو از دیجی کالا میخرید؟
    با اینکار فقط باعث پیشرفت امپریالیسم در ایران و ضعیف شدن قشر متوسط و فقیر جامعه میشید. نظام اقتصادی و اجتماع ایران هنوز برای شرکت هایی مثل آمازون آماده نیستن. خواهشاً قبل از خرید از دیجی کالا کمی فکر کنین و کالای مورد نظرتون رو در گوگل جستجو کنین، فروشگاه های اطراف منزلتون ، فروشگاه های اینترنتی تولید کننده های داخلی یا شرکت های وارد کننده کالا با قیمت و خدمات بهتر میتونن پاسخگوی نیازهای شما باشن، بدون اینکه کارمندی بیکار بشه، مغازه ای بسته بشه، یا شغلی از بین بره.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *