باقی ماندن دمای آب رادیاتور خودرو در محدودهی مجاز، اهمیت فراوانی دارد زیرا افزایش بیش از حد دمای آب به معنی افزایش دمای موتور و آسیب دیدن جدی قطعات داخلی آن است. یکی از اولین قطعاتی که در صورت بالا رفتن دمای موتور خودرو آسیب میبیند، واشر سرسیلندر است، همزمان با آسیب دیدن این قطعه، عملکرد عایقبندی آن از بین میرود و اصطلاحا موتور آب و روغن را قاطی میکند.
افزایش بیشتر دمای موتور همچنین ممکن است آسیبهای جدیتری مانند تاب برداشتن سرسیلندر و سوختن قطعات داخلی و خارجی موتور را به همراه داشته باشد.
بنابراین اگر دمای موتور و آب رادیاتور خودروی شما بیشتر از حد مجاز تعیین شده روی آمپر موجود در داشبورد بالا میرود، خیلی سریع باید این مشکل را ریشهیابی و برطرف نمایید تا علاوه بر جلوگیری از خطرات جانی، از ایجاد هزینههای سنگین برای تعمیرات موتور نیز پیشگیری نمایید.
دمای مناسب برای کارکرد خودروهای مختلف متفاوت است و معمولا قرارگیری آمپر آب در وسط، یا قرارگیری آن در محدودهای که با علامتهای حداقل و حداکثر نشانهگذاری شدهاند، مشخص میشود.
راه حلهای برطرف کردن مشکل افزایش دمای آب رادیاتور خودرو
- نخستین قدم توقف خودرو و باز کردن در کاپوت است. هشدار: از باز کردن درب رادیاتور جدا خودداری نمایید. به دلیل دمای زیاد، اگر درب رادیاتور را باز کنید، آب و بخار داغ به شما آسیب جدی خواهد رساند. همان طور که خودرو روشن است و فن در حال فعالیت است، کمی آب روی قسمت جلوی رادیاتور بریزید تا خنک شود. دقت کنید آب روی قطعات داخلی رادیاتور مانند فن و قطعات موتور نریزد زیرا ممکن است خطر و آسیبهای دیگر در پی داشته باشد.
- بررسی کنید که آیا فن رادیاتور کار میکند یا خیر. اگر فن رادیاتور کار نمیکند، بررسی کنید که تسمه یا اتصالات برقی فن در محل خود قرار دارند یا نه. در قدم بعدی سعی کنید با روشن کردن کولر خودرو، دستور افزایش سرعت فن را ارسال نمایید. اگر این کار نیز نتیجه نداد، با ریختن آب روی رادیاتور سعی کنید دمای آن را کاهش دهید. اگر نمیتوانید دمای موتور را کمتر کنید، آن را خاموش کنید تا از بالاتر رفتن دما جلوگیری شود.
- اگر فن خودرو با تسمه کار میکند، در حالت درجا دور موتور را افزایش دهید تا سرعت گردش فن نیز بیشتر شود و موتور خودرو را خنک کند.
- اگر فن خودرو به درستی کار میکند ولی دما همچنان کاهش پیدا نمیکند، ممکن است آب رادیاتور کم شده باشد، در این حالت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک بار استارت بزنید تا از آسیب قطعات داخلی موتور جلوگیری شود. پس از آنکه دمای موتور کمتر شد، درب رادیاتور را با احتیاط زیاد باز کنید و مقدار آب آن را کنترل نمایید. برای پر کردن رادیاتور از آب رادیاتور و ضدیخ با ترکیب مناسب استفاده کنید. تا حد امکان از آب شهری رادیاتور را پر نکنید.
- اگر فن به درستی کار میکند و آب آن هم کافی است. ممکن است یکی از حالت مقابل رخ داده باشد: ۱- وجود هوا در سیستم. ۲- قفل کردن ترموستات و عملکرد نادرست آن. ۳- مسدود شدن جریان آب در رادیاتور یا عملکرد نادرست واترپمپ.
در موارد بالا لازم است تا به مکانیک خود مراجعه کنید تا موارد فوق را بررسی و مشکل را برطرف نماید.
همچنین لازم است بررسی کنید که آیا جسم خارجی مانع گردش هوا از میان پرههای رادیاتور نشده باشد.
پیشگیری از آسیبهای احتمالی در اثر دمای آب رادیاتور
تعویض دورهای آب رادیاتور و انجام سرویسهای دورهای خودرو، احتمال این گونه آسیبها را به حداقل میرساند. سعی کنید پیش از آنکه با مشکلات مواجه شوید و به دنبال برطرف کردن آنها باشید، با پیشگیری و نگهداری صحیح از خودرو، هزینههای خود را کاهش دهید و عمر مفید خودروی خود را به حداکثر برسانید.
عالی
تو بین خودروها تویوتا از سایر خودروها عملکرد بهتری تو آب و هوای گرم دارد