باقی ماندن دمای آب رادیاتور خودرو در محدوده‌ی مجاز، اهمیت فراوانی دارد زیرا افزایش بیش از حد دمای آب به معنی افزایش دمای موتور و آسیب دیدن جدی قطعات داخلی آن است. یکی از اولین قطعاتی که در صورت بالا رفتن دمای موتور خودرو آسیب می‌بیند، واشر سرسیلندر است، همزمان با آسیب دیدن این قطعه، عملکرد عایق‌بندی آن از بین می‌رود و اصطلاحا موتور آب و روغن را قاطی می‌کند.

آمپر آب ماشین

افزایش بیشتر دمای موتور همچنین ممکن است آسیب‌های جدی‌تری مانند تاب برداشتن سرسیلندر و سوختن قطعات داخلی و خارجی موتور را به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر دمای موتور و آب رادیاتور خودروی شما بیشتر از حد مجاز تعیین شده روی آمپر موجود در داشبورد بالا می‌رود، خیلی سریع باید این مشکل را ریشه‌یابی و برطرف نمایید تا علاوه بر جلوگیری از خطرات جانی، از ایجاد هزینه‌های سنگین برای تعمیرات موتور نیز پیشگیری نمایید.

دمای مناسب برای کارکرد خودروهای مختلف متفاوت است و معمولا قرارگیری آمپر آب در وسط، یا قرارگیری آن در محدوده‌ای که با علامت‌های حداقل و حداکثر نشانه‌گذاری شده‌اند، مشخص می‌شود.

راه حل‌های برطرف کردن مشکل افزایش دمای آب رادیاتور خودرو

  1. نخستین قدم توقف خودرو و باز کردن در کاپوت است. هشدار: از باز کردن درب رادیاتور جدا خودداری نمایید. به دلیل دمای زیاد، اگر درب رادیاتور را باز کنید، آب و بخار داغ به شما آسیب جدی خواهد رساند. همان طور که خودرو روشن است و فن در حال فعالیت است، کمی آب روی قسمت جلوی رادیاتور بریزید تا خنک شود. دقت کنید آب روی قطعات داخلی رادیاتور مانند فن و قطعات موتور نریزد زیرا ممکن است خطر و آسیب‌های دیگر در پی داشته باشد.
  2. بررسی کنید که آیا فن رادیاتور کار می‌کند یا خیر. اگر فن رادیاتور کار نمی‌کند، بررسی کنید که تسمه یا اتصالات برقی فن در محل خود قرار دارند یا نه. در قدم بعدی سعی کنید با روشن کردن کولر خودرو، دستور افزایش سرعت فن را ارسال نمایید. اگر این کار نیز نتیجه نداد، با ریختن آب روی رادیاتور سعی کنید دمای آن را کاهش دهید. اگر نمی‌توانید دمای موتور را کمتر کنید، آن را خاموش کنید تا از بالاتر رفتن دما جلوگیری شود.
  3. اگر فن خودرو با تسمه کار می‌کند، در حالت درجا دور موتور را افزایش دهید تا سرعت گردش فن نیز بیشتر شود و موتور خودرو را خنک کند.
  4. اگر فن خودرو به درستی کار می‌کند ولی دما همچنان کاهش پیدا نمی‌کند، ممکن است آب رادیاتور کم شده باشد، در این حالت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک بار استارت بزنید تا از آسیب قطعات داخلی موتور جلوگیری شود. پس از آنکه دمای موتور کمتر شد، درب رادیاتور را با احتیاط زیاد باز کنید و مقدار آب آن را کنترل نمایید. برای پر کردن رادیاتور از آب رادیاتور و ضدیخ با ترکیب مناسب استفاده کنید. تا حد امکان از آب شهری رادیاتور را پر نکنید.
  5. اگر فن به درستی کار می‌کند و آب آن هم کافی است. ممکن است یکی از حالت مقابل رخ داده باشد: ۱- وجود هوا در سیستم. ۲- قفل کردن ترموستات و عملکرد نادرست آن. ۳- مسدود شدن جریان آب در رادیاتور یا عملکرد نادرست واترپمپ.
    در موارد بالا لازم است تا به مکانیک خود مراجعه کنید تا موارد فوق را بررسی و مشکل را برطرف نماید.
    همچنین لازم است بررسی کنید که آیا جسم خارجی مانع گردش هوا از میان پره‌های رادیاتور نشده باشد.

پیش‌گیری از آسیب‌های احتمالی در اثر دمای آب رادیاتور

تعویض دوره‌ای آب رادیاتور و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، احتمال این گونه آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند. سعی کنید پیش از آنکه با مشکلات مواجه شوید و به دنبال برطرف کردن آن‌ها باشید، با پیش‌گیری و نگهداری صحیح از خودرو، هزینه‌های خود را کاهش دهید و عمر مفید خودروی خود را به حداکثر برسانید.

۳۲ نظر در مورد «راه حل‌هایی برای مشکل بالا رفتن درجه آمپر آب خودرو»

    • دوست عزیز موتورهای تمامی تویوتاها دور پایین نسبت به پژو و سمند دارن کلا ماشین های کره ای ژاپنی دورهای موتورشون پایینه نسبت به ماشین های فرانسوی یعنی مثلا شما اگر باپراید۱۶۰تا برین دور موتور رو۴هست اما پژو بیشتر از همه ماشینای کره ای و جدا ازین ها شما برند تویوتا بااون همه تجربه و دانش رو با پژو مقایسه میکنی یه کمی بی انصافی بعدهم پژو ماشین برا اروپا میسازه اونجا ماشین بعد ۳الی ۴سال باید اسقاط شه مگر …اما تویوتا ماشین هاشو برا مدت محدودی نمیسازه تو وانت هاش که یجور ماشین هاش دست کم ۳۰سال ماشینه برا صاحبش

  • سلام من یدونه سمند مدل۸۲دارم تو جاده که میرم امپراب خیلی خوبه وای تا میخوام نگه دارم امپرمیره بالا و فن هاش دیر بازمیکنه چیکارکنم که فن خودرو ازاون درجه که دلم میخواد شروع به کار کنه یعنی به قرمز نرسه؟

    • سلام دوست عزیز این کارشما اشتباهه دل به خواهی نیست که برای اینکه ماشین تو بهترین حالت کارکنه یعنی شتاب و مصرف سوخت و….خوب باشه باید موتور به دمای معین برسه تا قطعات بتونن منبسط شن
      و درسته توجاده بخاطر گردش هوای بالا از رادیاتور و حتی موتور هیچ وقت حتی فن ها هم روشن نمیشه اما زمانی که ایستاده هستید یا تو سربالایی با سرنشین زیاد یا گیر داشتن ترمز ها و… دمای خودرو بشدت بالا میره طوری که گرما از زیر و بقل میزنه بیرون .اما اگر اسرار دارین که خودرو شما تودمای پایین تر کار کنه احتیاج به هیچی ندارین مگر یه ترموستات ۷۵درجه با نصب این ترموستات دمای موتور ماشین تون ۱۰درجه میاد پایین تر و مطمعنم راضی تون میکنه .کارهایی جز تعویض ترموستات همگی غیر اصولی و بلا استثنا پس از مدت کوتاهی مشکلاتی باهزینه های سرسام اور براتون درپی خواهد داشت

    • درمورد امپر اب هم سمند شما زمانی که درجه امپر اب نرسیده به خط وسط یا نهایتا رسیدن به خط وسط دور کند فن ها باید روشن شه اگر فن ها کار میکردند ولی دما بالا بود حتما یا هواگرفته که تواین حالت رادیاتور داغ هست. یا ترموستات معیوبه و میچسبه که تو این حالت رادیاتور سرد یا نهایتا گرمه .اما اگر امپر رسید وسط فن ها کار نکردند رله فن ها تون معیوبه ضمنن سمند سه تا رله داره اگر هرکدوم معیوب بشه فن ها روشن نخواهند شد .
      قطعات روهم یکی یکی اینجوری تست کنید ۱:ترموستات اگر معیوب باشه رادیاتور داغ نمیشه ضمنن ترموستات یهو میبینی ۱۰بار درست کارمیکنه یکبارم کار نمیکنه
      ۲رله فن:برا چک کردن برین کنارجلوپنجره زمانی که امپر رسید وسط فن دورکند روشن میشه اگرنشدمعیوب یا کولربزنین فورا دورتند شروع میشه اگر روشن نشد معیوبه .
      ۳:هواگرفتن .موقع هواگرفتن صبح که روشن میکنید خیلی زود امپر اب میاد بالا و موقع رانندگی دمای اب ثبات نداره همش میکشه بالا امپر اب
      در اخر هم اگر همه اینا درست بود مشکل ازین دوتاست ۱:واتر پمپ برای چک کردنش پیچ مسی هواگیری باز کنین و ماشین روشن کنید با کمی گاز باید اب با فشار زیاد بزنه بیرون اگر نزد واترپمپ خرابه
      اگر واترپمپ سالم بود پس مقصر از رادیاتور اب هستش که شبکه های داخلش کیپ شده و باید بدین سیخ بزنن ضمنن فکر نکنین اگر همیشه تو ماشینتون ضدیخ و اب رادیاتور داشته دیگه رادیاتور رسوب نمیگیره نه حتی باضدیخ هم رسوب میگیره این بلا سرخودم اومده ک میگم .
      برای بازشدن رادیاتور هم یا ببر سیخ بزنن یاهم به حرف هیچکس گوش نکن فقط این کار که میگم انجام بده فقط دقت کن که بحرفام دقیقا همینا رو انجام بده.رادیاتور اب رو دربیار کاملا و یه لوله باز کن هم بخر درب رادیاتور رو ببند قسمت ورودی اب به رادیاتور رو با نایلون و نخ یا کش یا چسب نواری محکم کن بعد میری یه فنجان یا نهایتا یه لیوان لوله بازکن با۴لیتر اب قاطی کن بعد رادیاتور عمودی کناز قسمت خروجی اب رادیاتور اون ۴لیتر رو بریز داخلش چندتکون بده تا همه جا پرشه بعد ۵دقیقه نه بیشتر میبینی ازهمونجا ک ریختی کف میزنه بیرون خب موقع خالی کردن تمام کثافت های تو رادیاتوره بعد میفهمی که چرا دما اب انقد بالا بوده و چه خبره تو رادیاتور بعد خالی شلنگ اب بافشار از هر سه جای رادیاتور بگیر تا تمامی رسوبا بریزه بیرون .من این کارو رو ۳تا ماشین پراید پژو زانتیا انجام دادم و جواب گرفتم بحرف کسایی ک میگن سوراخ میشه و…..گوش نده بهترین روش همینه فقط .موفق باشی

    • رسول رفیع پور می‌گوید:

      سلام دوست عزیز ماشین سمند شما که مدل ۸۲ هست یک یونیت فن داره شما میتونی یه یونیت فن سبز رنگ تهیه کنه و عوض کنی که دمای مشین روی ۸۷ اوکی میشه و فن کار میکنه

  • علیرضا می‌گوید:

    سلام
    من پراید دارم چند وقته آمپرش تا خط قرمزه بالا می ره واتر پمپ رو عوض کردم رادیاتور رو هم سیخ زدم درب رادیاتور رو عوض کردم ترموستات رو هم کلن درآوردم بازم آمپرم بالا می ره فن رادیات رو یکسره کردم حتی فیش فشنگی فن رادیاتور رو درآوردم که البته کمی تاثیر داشت ولی بازم آمپرم بالا می ره چون فن معکوس می چرخه نمی دونم دیگه باید چکار کنم

  • ابراهیم می‌گوید:

    سلام
    ماشن من روا مدل 86 می باشد، تا زمانی که موتور روشن است آمپر آب هیچ مشکلی ندارد و درست کنترل می کند، به محض خاموش کردن موتور، آمپر شروع به بالارفتن میکند و گاهی اوقات تا آخر بالا میرود(تا یه حدی مجاز است ولی این تا آخر هم میرود).
    تعمیرات انجام شده عبارتند از:
    ۱- تعویض فشنگی آب
    ۲- تعویض ترموستات
    ۳-اضافه کردن سیم به منفی باطری
    ۴- سیخ زدن رادیاتور
    ۵-البته سه ماه پیش واشر سرسیلندر تعویض و سرسیلندر کف تراش شده
    ممنون اگر راه نمایی کنین

    • شهبازی می‌گوید:

      داداش یک بار روغن موتور رو تعویض کن این بار یه جای مطمئن روغنت رو عوض کن بعد نتیجه رو همینجا بگو تا بقیه هم استفاده کنن. ممنون
      اگر تاثیر داشت حتما نتیجه رو بگو

  • سلام پژوپارس دوگانه مدل ۹۵ دارم ، فن ها سالم و کار میکنن ترمسوتات سالم رادیات سالم از نظر برقی سالم اما وقتایی که کولر میگیرم و ماشین زیر فشاره امپر میره بالا هرچقدر فن کار میکنه دمای اب رو نمیتونه بیاره پایین لطفا راهنمایی کنید

  • باسلام
    من پیکان وانت دارم چندوقتی هست آمپر آبم میره بالا
    ۴تا فشنگی آب عوض کردم
    اتصال بدنه گذاشتم جواب نداد
    امروز رادیاتور عوض کردم
    واشر سرسیلندر عوض کرم
    ترموستات برداشتم جواب نداد
    ترموستات گذاشتم جواب نداد
    نمیدونم مرگش چیه اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

  • علی میرزائی می‌گوید:

    سلام یدونه پراید مدل ۸۷ دارم که زمانی که دمای اب میرسه به ۹۱ شروع به فن زدن میکنه ولی دیگه خاموش نمیشه دمای اب پایین نمیاد و فن دائم کار میکنه باید یا بریزی به رادیاتور یا درب کاپوتو باز کنی تا فن خاموش بشه همه کارم کردم رله فن ها عوض کردم خود موتور فن عوض کردم رادیاتور رو نشون دادم ولی حل نشد ممنون میشم راهنمایی کنید

  • حمیدرضا می‌گوید:

    سلام . پراید ۸۷ دارم . دمای آب به ۹۰ که میرسه فن شروع به کار میکنه ولی جون میکنه تا دما رو به موقع بیاره پایین . گاهی اوقات شده فن ۶ .۷ دقیقه کار میکنه تا خاموش شه . ترموستات عوض کردم ، فشنگی آب عوض کردم ، فشنگی فن دو فیش رو عوض کردم ، رادیاتور رو سیخ زدم و شستم ، موتور فن رو عوض کردم ولی نشد که نشد . آمپر آب تو شهر اکثر وقتا رو خط وسطه و بیرون شهر هم بین خط اول و خط وسط میمونه … فن رو هم یه کاری کردم که فقط دور تند میزنه و دور کندش غیر فعاله ولی بازهم اثری نداشت و ۵ دقیقه طول میکشه تا دما بیاد پایین و خاموش شه … لطفا راهنمایی کنید که دقیقا چکار کنم

  • محمدرضا می‌گوید:

    سلام
    من ی پارس مدل۹۸ دارم شبا آمپرش عادیه پایینه البته با کولر. بدون کولر میاد رو نصف ولی ظهرا یا وقتی هوا گرمه نصفو رد میکنه یکم و همونجا ثابت میمونه حتی تو جاده .هرکاریم ک شما میگی انجام دادم از کابل بدنه گرفته تا سیخ زدن رادیاتو تعویض آب کامل بعضی جاها رفتم بهم میگن عادیه ولی خب نصفو رد میکنه همونجا میمونه فنا هم دقیق کار میکنن ریمپ خاستم انجام بدم گفتن فنات مدام کار میکنه ضعیف میشه اگر راه حلشو میدونین خاهشا بگید اذیتم کرده موتور معمولیه ترس دارم واشر بزنه

  • یعقوب می‌گوید:

    سلام دوستان منم همین مشکل ودارم ماشینم پراید ۸۴شلنک رادیات بالا وپایین سفت میشه توسه ماه دوبارواشرزدم رادیات عوض شده شلنکهاعوض شددرب رادیات عوض شد خلاصه یه هفته نشده واشر زدم کفتراشی شدبازم شلنکهاسفت میشه وتوسربالایی وترافیک امپربالامیره وفن هم نرسیده بوسط کارمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید که خستم کرده

    • سلام شما واتر پمپ رو چک کنین به احتمال زیاد واتر پمپ فرسوده شده پروانهاش صاف شده اب رو خوب نمیچرخونه که بیاد تو رادیات خنک بشه دوباره برگرده تو موتور .به خاطر همین اون اب تو موتور میمونه داغ میشه واشر میزنه

  • علیرضا می‌گوید:

    سلام خسته نباشید بنده وانت نیسان مدل ۸۶انژکتور دارم فن ماشین رو مکانیک برداشته و پروانه یکسره کار میکنه خواستم بدونم کارش درسته یانه و به چه دلیل؟

  • صدرا می‌گوید:

    سلام.من تیبا دارم.ترموستات عوض کردم.آمپر آب درجه ای ک خاموش شه نمیاد تو اون درجه وایساده فن هم روشن می مونه.دوباره بردم میکانیک فشنگی و ترموستات عوض کرد بازم درست نشد.نمیدونم چیکار کن.ممنون میشم ک راهنمایی کنین

  • علیرضا می‌گوید:

    با سلام ماشین من سمن مدل ۸۳ هست تو سربالایی امپرش از ۹۰ رد میکنه وقتی که کولر روشنه روی ۱۰۰هست ولی تو سرازیری و ترافیک مشکلی نداره رادیاتور سیخ زدم ترموستات عوض کردم واتر پمپ چک کردم از پیچ برنجی هواگیری فشار آب زیاده اتصال منفی هم ۳تا کابل گذاشتم اب هم کم نمیکنه فشنگی و تنظیم موتور هم زدم میگه از نظر برقی و تنظیم موتور اشکالی نداره فقط تو سربالای فن هرچقدر کار میکنه نمیتونه آمپر رو پایین بیاره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • وخدتی می‌گوید:

    سلام سمند مدل ۹۰ مالتی پلکس ef7 دارم ماشین رو روشن میکنم بعد ۳ دقیقه آمپر می‌ره بالا تا وسط در این حین دور پایین فن کار می‌کنه اما پایین نمیاد تا یه ۳۰ ثانیه فن دور بالا کار بکنه میاد پایین دوباره آروم آروم می‌ره بالا تا دور تند فن بزنه
    فشنگی رو عوض کردم
    ترموستات رو عوض کردم
    واتر پمپ تست کردم اوکیه
    رادیاتور هم خیلی داغ نمیکنه
    انگار شرطی شده که حتما دور بالا فن باید بزنه نمی‌دونم چه مرگش شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • روشن می‌گوید:

    سلام. من پژو 206 تیپ 2 مدل 91 دارم. دو سال پیش یک ترکبسیار ریز رو بدنه سیلندر ایجاد شد که با جوش آرگون تعمیر شد. الان مدتیه که آمپر آب بدون هیچ آلارمی خیلی میره بالا و به ماکزیمم میرسه. البته مهره اب ماشین رو تعویض کردم خوب شد. اما امروز که اومدم تو گارکینگ همین که خواستم خاموش کنم دیدم ی صدای عجیبی که خیای بلندتر از صدای همیشگی فن ماشین باشه، بلند شد. آمپر اب هم چسبید بالا. به نطرتون مشکلش چیه؟

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *