تبلیغات بازرگانی در رسانه‌های مختلف استفاده از شامپوها را برای مزایای زیادی که به دنبال دارند به شما توصیه می‌کنند و در طرف مقابل هم مطالب گوناگونی وجود دارد که شامپوها را عاملی برای ریزش مو یا آسیب رساندن به آن معرفی می‌کنند. ولی حقیقت ماجرا چیست ؟

شامپو

آیا شامپوها می‌توانند باعث ریزش موهای شما شوند ؟

شامپوها دارای مواد شیمیایی متعددی هستند که برخی دارای عوارض شناخته‌شده و برای برخی دیگر از آن‌ها هنوز تحقیقات کاملی انجام نشده است. علاوه بر این کیفیت و میزان استفاده از این مواد شیمیایی در شامپوهای مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی تصور بر این است که استفاده‌ی معمولی و مناسب از شامپوها نمی‌تواند اثر منفی روی موهای شما داشته باشد یا باعث ریزش آن‌ها شود.

چه طور از عوارض احتمالی شامپوها دوری کنیم ؟

اگر از شامپوهای دارای نشان استاندارد و تولید شده در شرکت‌های معتبر استفاده می‌کنید، جای نگرانی ویژه‌ای وجود ندارد. جز اینکه باید دقت کنید از میزان زیادی شامپو استفاده نکنید و پس از شستشو هم موهای خود را به خوبی آبکشی کنید تا اثرات شامپو به طور کامل از موهای شما پاک شود.

اگر در دفعات زیادی موهای خود را با شامپو شستشو می‌کنید، بهتر است از شامپوهای ملایم مثل شامپوهای کودکان استفاده کنید تا احتمال جذب مواد شیمیایی مضر از طریق پوست سر به حداقل برسد.

آیا شامپوها می‌توانند باعث رویش مو شوند ؟

مدت زمانی که شامپو روی پوست سر باقی می‌ماند کمتر از آن است که بتواند اثری در رویش موهای شما داشته باشد. به علاوه تمام شامپوها دارای موادی هستند که نگهداری طولانی مدت آن روی پوست سر توصیه نمی‌شود. بنابراین برای درمان ریزش مو یا تقویت و رویش موهای جدید، بهتر است از شامپودرمانی خودداری کنید. مگر شامپوهای ویژه‌ای که دارای مواد دارویی هستند و توسط پزشک برای شما تجویز شده‌اند. در استفاده از این نوع شامپوها هم باید به دستورالعمل‌های استفاده به دقت توجه کنید.

عوارض جانبی استفاده از شامپوها

حتی اگر استفاده از شامپو را به صورت استاندارد انجام بدهید، مواد شیمیایی بدون عوارض نیستند. از ساده‌ترین عوارض مثل خشکی پوست سر گرفته تا عوارضی مثل آلرژی به مواد شوینده یا عطری داخل شامپو از جمله اتفاقاتی است که در اثر شستشوی سر با شامپو می‌تواند به سراغ شما بیاید.

اگر هنگام استفاده از یک نوع شامپو احساس می‌کنید اثرات ناخوشایندی به سراغ شما آمده است، بهتر است از شامپوی دیگری استفاده کنید. هرچند فرمول اغلب شامپوها شباهت‌های زیادی با هم دارد ولی کیفیت مواد مصرفی و ترکیبات جانبی و خوشبوکننده‌ها در انواع شامپوها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد.

به طور کلی بهتر است استفاده از انواع شوینده‌های شیمیایی را به حداقل برسانید. عوارض بسیاری از مواد به کار رفته در این شوینده‌ها هنوز مورد تحقیق کامل قرار نگرفته است و احتمال می‌رود این مواد با بیماری‌های مختلف ارتباط داشته باشند.

استفاده از روغن زیتون و بادام برای تقویت مو

اگر مشکلات موهای شما دلایل پزشکی و هورمونی داشته باشد، از خوددرمانی باید پرهیز کنید و برای کشف علت و استفاده از درمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید. ولی به طور کلی برای تقویت موها و بهبود رشد آن‌ها می‌توانید از روش‌هایی مثل ماسک روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید. برای انجام این کار مقدار کمی روغن زیتون یا بادام را به خوبی روی موها و پوست سر به آرامی ماساژ دهید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه آن را به حال خود رها کنید. سپس با یک شامپوی ملایم روغن را بشویید. انجام این کار به صورت منظم باعث نرمی و لطافت و تقویت موهای شما می‌شود. به علاوه این روغن‌ها اثرات مخرب احتمالی را که مواد شیمیایی ایجاد می‌کنند را برای شما به دنبال ندارد.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *