اعتماد به نفس یا خودباوری، حسی درونی است که باعث می‌شود تا فرد برای انجام کارها دید مثبت و امیدوار به موفقیت پیدا کند. وجود این حس برای رشد و توسعه‌ی فردی ضروری و حیاتی است و اگر مقدار آن در فردی کم باشد، احتمال دستیابی به اهداف و برنامه‌هایش کمتر خواهد بود.

در این نوشته برخی از تکنیک‌ها و روش‌ها که می‌توانند به بهبود حس اعتماد به نفس یا خودباوری کمک کنند را مرور می‌کنیم:

تکنیک‌های ساده برای افزایش اعتماد به نفس

  • با اعتماد رفتار کنید
    قدم اول در افزایش اعتماد به نفس، داشتن اعتقاد و داشتن اعتماد است. هنگام صحبت کردن مستقیم به فرد مقابل نگاه کنید، صاف بایستید و صاف بنشینید، قوز نکنید یا به عبارت دیگر محکم باشید.
  • پوشش مناسب انتخاب کنید
    شکل لباس و پوشش شما، نقشی مهم در افزایش اعتماد به نفس شما به دنبال دارد. استفاده از لباس‌های رسمی، به صورت ناخودآگاه باعث می‌شود تا شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. لباس‌های غیررسمی یا نامناسب، باعث تغییر دید دیگران به شما و تغییر احساس شما به خودتان می‌شوند.
  • با قاطعیت صحبت کنید
    برای رسیدن به آرامش و قاطعیت در گفتار به تمرین نیاز دارید. افراد با اعتماد به نفس بالا، محکم، استوار و با اطمینان صحبت می‌کنند.
  • مثبت‌اندیش باشید
    نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و باور داشته باشید که می‌توانید. اگر باور داشته باشید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید، نخواهید توانست آن را انجام دهید، حتی اگر توانایی آن را داشته باشید. ( راه‌های افزایش مثبت اندیشی )
  • هدف داشته باشید
    برای زندگی خود اهدافی را مشخص کنید و اگر این اهداف بزرگ هستند، آن‌ها را به هدف‌های کوچکتر و قابل دسترسی تقسیم کنید. برای رسیدن به هر هدف برنامه و مسیر مشخص کنید و در آن مسیر حرکت کنید. با دستیابی به نتیجه در هر هدف، اعتماد به نفس شما یک پله بالاتر خواهد رفت
  • فعالیت کنید
    هر چه فعالیت بیشتری انجام دهید و تجربیات بیشتری جمع کنید، باور شما به توانایی‌های خودتان افزایش پیدا می‌کند. تا زمانی که ساکن باشید و کاری انجام ندهید، از انجام بسیاری از کارهای نگران می‌شوید.
  • از کلمات خوب و مثبت استفاده کنید
    هر چه در گفتگو با دیگران، از کلمات بهتر و مثبت‌تری استفاده کنید، ارتباطات بهتری پیدا می‌کنید و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.
  • ارتباط با افراد دارای اعتماد به نفس بالا
    انسان در هر کاری از اطرافیان خود اثر می‌پذیرد. اگر با افراد خودباور معاشرت کنید، در رفتار و عادت‌های شما اثر مثبت خواهد گذاشت.
  • سلامتی جسمی خود را حفظ کنید
    با انجام ورزش، تنظیم تغذیه و حفظ تناسب اندام، می‌توانید مقدار سلامتی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *