اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید از نوسان‌های کم و بیش قیمت این ارزها مثل بیت‌کوین اطلاع دارید. این نوسان‌ها گاهی ممکن است اندک و گاهی مقادیر زیادی داشته باشند. حتی ممکن است در عرض یک روز تغییرات بیش از ۳۰ و ۴۰ درصد را نیز تجربه کنند.

ولی علت این نوسان‌های شدید چیست و چه طور می‌شود آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

ارز دیجیتال - بیت کوین

حداقل قیمت ارزهای دیجیتال چقدر است ؟

پیش از هر چیز باید بدانید که ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی ندارند و به همین دلیل قیمت پایه‌ای نیز برای آن‌ها متصور نیست. اینکه تصور شود قیمت یک ارز دیجیتال از مقداری کمتر نمی‌شود تصور نادرستی است.

حداکثر قیمت ارزهای دیجیتال چقدر است ؟

از طرف دیگر ارزهای دیجیتال بر اساس هیجانات بازار و ایجاد تقاضای مصنوعی می‌توانند قیمت‌های بسیار بالایی به دست بیاورند. اینکه سقف قیمت هر ارز دیجیتال چقدر است، مشخص نیست و به طور کلی تا زمانی که تقاضا برای خرید آن از تقاضا برای فروش آن بیشتر باشد، قیمتش افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این به دلیل وجود فعالیت‌های تیمی سازمان‌یافته، افزایش قیمت‌های غیرعادی کوتاه‌مدت در ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. به این صورت که گروهی از افراد به صورت یکباره، حجم زیادی ارز خاص را از بازار خریداری می‌کنند و قیمت یکباره افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. این نوسان‌های شدید می‌تواند سودهای کلانی را برای کسانی که از آن اطلاع دارند به همراه بیاورد.

تغییر قیمت ارزهای دیجیتال چه دلایلی دارد ؟

دلیل عمده‌ی تغییرات قیمت وجود علاقه به نوسان است. به این معنی که کسب سود در این بازار تنها زمانی امکان‌پذیر است که قیمت‌ها نوسان داشته باشند. اگر قیمت همیشه ثابت باشد، سودی هم از خرید و فروش ارز دیجیتال به دست نخواهد آمد.

با این دید باید در نظر داشت که هر افزایش قیمت با یک کاهش قیمت همراه است و هر کاهش قیمت با یک افزایش قیمت. البته این نوسان همیشه در زمان مشخص و با میزان مشخص اتفاق نمی‌افتد.

دلیل دیگر نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، اخبار بنیادی یا Fundamental است. برای مثال یک شرکت تجاری بزرگ ممکن است اعلام کند که از این پس محصولات خود را با یک ارز دیجیتال خاص به فروش می‌رساند. چنین خبرهایی تقاضا برای آن ارز و در نتیجه قیمتش را افزایش می‌دهند. یا ممکن است اعلام یک مشکل قانونی برای ارز دیجیتال باعث هجوم برای فروش آن ارز و کاهش قیمت شدید آن باشد.

تشخیص میزان عرضه و تقاضا یا به عبارت دیگر خرید بیش از اندازه یا فروش بیش از اندازه عامل دیگری است که معامله‌گران را به انجام تراکنش‌ها تشویق می‌کند. اگر غالب معامله‌گران تصور کنند که افزایش قیمت بیش از این امکان‌پذیر نیست، نسبت به فروش دارایی‌ها اقدام می‌کنند. فروش حجم زیادی از ارزهای دیجیتال باعث کاهش قیمت آن می‌شوند و همچنین تشخیص زمانی که دیگر فروشنده‌ای وجود ندارد، تقاضا برای خرید و افزایش قیمت را افزایش می‌دهد.

تشخیص میزان عرضه و تقاضا و خرید و فروش بیش از اندازه به آسانی امکان‌پذیر نیست. برای عددی کردن این متغیرهای روانی و اقتصادی، فرمول‌ها و اندیکاتورهایی طراحی شده‌اند که بر اساس رخدادهای بازار، نتایج قابل مشاهده‌ای را ایجاد می‌کنند. برای مثال اندیکاتور RSI که از محبوب‌ترین اندیکاتورها است، برآوردی از سرعت و میزان تغییر قیمت را در محدوده‌ی زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کند. مقدار خروجی این اندیکاتور عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. عدد کمتر از ۳۰ نشان‌دهنده‌ی میزان فروش زیاد و بیشتر از ۷۰ نشان‌دهنده‌ی خرید زیاد است و علامت هشداری برای معامله‌گران به حساب می‌آید.

ارزهای ارزان قیمت و گران قیمت

احتمال نوسان‌های شدید در ارزهای گران‌قیمت کمتر از ارزهای ارزان قیمت است. برای مثال اگر ۱۰۰۰ دلار به صورت یکباره از ارزی که ۱۰ سنت قیمت دارد خریداری شود، نزدیک به ده هزار واحد از آن ارز خریداری می‌شود و احتمالا افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کند.

ولی اگر همین ۱۰۰۰ دلار در خرید ارزی که ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد به کار گرفته شود، حتی یک واحد از آن هم قابل خریداری نیست و هیچ اتفاقی در قیمت آن رخ نمی‌دهد.

بنابراین به طور کلی میزان نوسان ارزهای گران‌قیمت کمتر و میزان نوسان ارزهای ارزان قیمت بیشتر است. این نوسان بیشتر به معنی خطر بیشتر از دست دادن سرمایه و جذابیت بیشتر برای کسب سود است.

اثرگذاری بیت‌کوین روی قیمت ارزهای دیگر

در حال حاضر بیت‌کوین در مرکز توجه بازار ارزهای دیجیتال است و افزایش و کاهش قیمت آن معمولا باعث نوسان تمام ارزهای دیگر می‌شود. همیشه استثناهایی نیز وجود دارد.

اثرگذاری بازارهای مالی روی ارزهای دیجیتال

بازارها مالی گاهی به دلیل تغییر وضعیت اقتصاد کشورها یا اقتصاد بین‌المللی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همین عوامل می‌توانند قیمت ارزهای دیجیتال را نیز تغییر بدهند. همچنین احتمال اینکه چشم‌انداز نامناسب به آینده‌ی برخی بازارهای مالی، سرمایه‌ها را به سمت بازار ارزهای دیجیتال و افزایش قیمت آن‌ها هدایت کند وجود دارد.

معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال بدون توجه به وضعیت بازارهای مالی دیگر کاری نادرست است و یک معامله‌گر خبره باید برای تصمیم‌گیری صحیح، وضعیت بازارهای دیگر را نیز به خوبی بررسی کند.

اثرگذاری قیمت طلا روی ارزهای دیجیتال

طلا دارای ارزشی ذاتی است و نوسان‌های آن نسبت به بازارهای دیگر کمتر است. با این حال به دلیل اهمیت و پایداری بیشتری که دارد، همیشه روی بازارهای مالی دیگر اثرگذار است. در زمان‌هایی که چشم‌انداز اقتصادی کشورها خوب نیست، سرمایه گذاری روی طلا افزایش پیدا می‌کند.

قیمت طلا به طور عمده عاملی است که مشخص می‌کند ارزش هر ارز بدون پشتوانه زیاد یا کم است. اگر قیمت طلا افزایش پیدا کند به معنی کاهش ارزش دلار است و اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند به معنی افزایش تقاضا برای دلار معنی می‌شود.

از طرف دیگر کاهش یا افزایش ارزش دلار روی تمام بازارهای مالی دیگر اثرگذار است.

کدام ارز دیجیتال آینده‌ی بهتری دارد ؟

همان طور که گفته شد، ارزهای دیجیتال دارای ارزش ذاتی نیستند و پشتوانه‌ای ندارند. میزان مصرف بالای انرژی برای شبکه‌ی برخی از ارزهای دیجیتال عاملی است که می‌تواند قیمت آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد. دولت‌ها و سازمان‌های عمومی با رشد کنترل‌نشده‌ی قیمت ارزهای دیجیتال میانه‌ی خوبی ندارند و به همین دلیل همیشه تلاش‌هایی برای کنترل قیمت آن‌ها وجود داشته است.

همچنین به دلیل نوسان‌های قیمت که بخشی از دلیل حیات این ارزها هستند، علاقه به نگهداری سرمایه‌های عظیم در این ارزها وجود ندارد. آنچه به نظر می‌رسد این است که قیمت این ارزها در محدوده‌ای مشخص تحت کنترل قرار می‌گیرد و هیچ یک نمی‌توانند به عنوان یک راه حل جادویی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *