برق شهری که در خانه‌ها و مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد در ایران با ولتاژ ۲۲۰ ولت و از نوع AC یا متناوب جریان دارد. برق AC شکلی از برق است که به صورت متغیر و به شکل موج، دارای نقاط فراز و فرود است.
جریان برق مستقیم و متناوب
اینورتر( Inverter ) دستگاهی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. در حین این تبدیل، امکان تغییر فرکانس و ولتاژ نیز فراهم می‌شود و در نتیجه موتورهای الکتریکی AC می‌توانند به آرامی شروع به فعالیت کنند یا با توان کمتر به فعالیت ادامه بدهند.

هر بار استارت موتورهای AC با فرکانس و ولتاژ معمول برق شهری، باعث ایجاد شوک در دستگاه و مدار برق ساختمان می‌شود که معایب کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به همراه دارد.

لوازم خانگی که دارای دستگاه اینورتر هستند، ابتدا برق جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کنند و بسته به شرایط مورد نیاز، برق متناوب با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز دستگاه را از آن ایجاد می‌کنند.

اینورتر در لوازم خانگی به چه دلیل استفاده می‌شود ؟

لوازم خانگی موتوری که نیازمند تغییر سرعت یا استارت آرام هستند، با استفاده از اینورتر این قابلیت را پیدا می‌کنند که در زمان‌های شروع به کار، با کمترین فشار به تجهیزات داخلی و همچنین فشار کمتر به مدار برق ساختمان، فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین با کاهش دور موتور و فعالیت در مدت زمان بیشتر، علاوه بر کاهش استهلاک، امکان کنترل نتیجه‌ی مورد انتظار نیز بیشتر فراهم می‌شود.

برای مثال کولرهای گازی در مدل‌های قدیمی ناچار هستند برای خنک کردن هوا به صورت مداوم روشن و خاموش شوند ولی یک کولر گازی دارای اینورتر به صورت مستمر و با توان کم به فعالیت ادامه می‌دهد. در نتیجه هم نیاز به استارت‌های پی‌درپی از بین می‌رود و هم دمای هوای ملایم‌تر و بهتری را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورند.

مزیت‌های استفاده از اینورتر در لوازم خانگی

انواع لوازم خانگی مثل ماشین‌های لباسشویی، یخچال، کولر گازی و ماشین ظرفشویی که دارای موتورهای الکتریکی هستند، با استفاده از فناوری اینورتر به مزایای متعددی دست پیدا می‌کنند. این مزایا در بخش‌های مختلفی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش طول عمر و بهبود کارایی دستگاه‌ها قابل توجه می‌باشند.

استفاده از اینورتر یک مزیت مهم دیگر نیز به همراه دارد. موتورهای الکتریکی در زمان استارت به جریان بسیار بالایی نیاز دارند که ممکن است چند برابر توان اسمی آن‌ها باشد.

این مشکلی هنگامی که چندین وسیله‌ی برقی موتوری در ساختمان مشغول به کار باشند، مشکلات بیشتر و گاهی غیرقابل حلی را ایجاد می‌کند.

به عبارت دیگر اگر توان اسمی یک الکتروموتور، ۲۰ آمپر باشد، امکان استارت این موتور با برق شهری ۲۰ آمپر وجود ندارد و احتمالا فیوز ساختمان هنگام استارت این موتور خواهد سوخت. با استفاده از اینورتر، جریان لازم برای استارت الکتروموتور بسیار کاهش پیدا می‌کند و با استارت آرام، امکان استفاده از تجهیزات قوی‌تر با برق محدودتر فراهم می‌شود.

مزایای استفاده از اینورتر در ماشین‌های لباسشویی

ماشین لباسشویی
مهم‌ترین بخش ماشین‌های لباسشویی، موتور آن‌ها است که به صورت دائم باید در جهت‌های مختلف و با سرعت‌های مختلف حرکت کند. انجام این کار با استفاده از اینورتر به آسانی قابل انجام است.

در اختیار داشتن سرعت‌ها و قدرت‌های مختلف در ماشین لباسشویی باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش مصرف برق، لرزش‌های ماشین نیز که در مدل‌های قدیمی باعث مشکلات متعددی بود، از بین برود. استفاده از اینورتر در ماشین‌های لباسشویی معمولا با موتور Brushless یا BLDC همراه است. این موتورها می‌توانند در سرعت‌های مختلف و در جهت‌های مختلف با کارایی بیشتر نسبت به موتورهای قدیمی انرژی جنبشی ایجاد نمایند.

ماشین‌های لباسشویی امروزی و دارای اینورتر به مراتب کارامدتر از گذشته هستند و وزن بسیار کمتری نیز دارند. به علاوه مصرف برق آن‌ها هم به مراتب کمتر از سال‌های قبل است.

مزایای استفاده از اینورتر در یخچال و فریزر

یخچال
یخچال‌ها و فریزرها دارای موتورهای کمپرسور هستند که برای ایجاد سرما باید در مدت زمان‌های طولانی و در دفعات زیاد روشن و خاموش شوند. با استفاده از اینورتر، این امکان فراهم می‌شود که زمان شروع به کار کمپرسور، کمترین شوک به موتور و مدار خنک‌کننده‌ی یخچال وارد شود. همچنین با کاهش سرعت کمپرسور، یخچال در مدت زمان طولانی‌تر و با مصرف برق کمتری می‌تواند مواد داخل یخچال را در دمای مورد انتظار نگهداری نماید.

مزایای استفاده از اینورتر در کولر گازی

کولرگازی
کولرهای گازی نیز یکی دیگر از گروه‌های محصولات هستند که با استفاده از اینورتر، مزایای قابل توجهی را به دست می‌آورند. با استفاده از اینورتر، کمپرسور این دستگاه‌ها نیز با توان کمتر در مدت زمان طولانی به فعالیت ادامه می‌دهند و اگر نیاز باشد تا سرمای بیشتری تولید شود، با استفاده از اینورتر، سرعت عملکرد کمپرسور افزایش پیدا می‌کند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *