ریزش مو یکی از مشکلات رایج زیبایی و پزشکی است که گاهی باعث کم پشت شدن حجم مو، کچلی در برخی نقاط سر و حتی طاسی کامل می‌شود. براساس آمارهای سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰ درصد از زنان و مردان در آمریکا دچار ریزش موی شدید هستند. جالب است بدانید استفاده از آب پیاز در کاهش ریزش مو موثر است. اگرچه استفاده از آب پیاز به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش ریزش مو بسیار پر طرفدار است اما برای اثبات تاثیر آب پیاز بر رشد مو به عنوان یک درمان علمی، تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است.

دلایل ریزش مو

آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ارثی می‌باشد که به عنوان اصلی‌ترین دلیل ریزش مو شناخته شده است. وجود انواع بیماری‌ها، عوارض جانبی مصرف دارو و یا تغییرات نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

صرف نظر از علت، بسیاری از افراد به دنبال راه‌حلی برای درمان ریزش مو بوده و از داروها و روش‌های زیادی برای کاهش ریزش موهای خود استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از آب پیاز به عنوان درمان خانگی است.

نحوه‌ عمل آب پیاز

مواد مغذی موجود در آب پیاز فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند، این امر حجم، درخشش و ضخامت تارهای مو را افزایش می‌دهد. همچنین، علاوه بر تقویت موها باعث تحریک پوست سر شده و منجر به رشد تار موی جدید از سایر نقاط سر می‌شود. اما اگر این فولیکول‌ها برای طولانی مدت با آب پیاز تغذیه شوند تاثیرات مثبت از بین رفته و موها نازک و شکننده می‌شوند.

البته باید بدانید تاثیرات آب پیاز خیلی مورد مطالعه قرار نگرفته است. تحقیقاتی که به طور مختصر در مجله پوست منتشر شد، نشان داد که استفاده از آب پیاز و مالش آن بر پوست سر باعث بهبود رشد و کاهش ریزش مو می‌گردد.

در این مطالعه افرادی که دچار آلوپسی بودند، شرکت کردند، آلوپسی به صورت غیرتهاجمی باعث ریزش مو می‌شود. این افراد به مدت دو هفته، روزی دوبار موها و پوست سر خود را با آب پیاز شستشو می‌دادند. . پس از گذشت 4 هفته، رشد موی 74 درصد از افراد آغاز شد و پس از 6 هفته رشد موی حدود 87 درصد شرکت کنندگان بهتر شده بود. تعداد شرکت کنندگان زن و مرد برابر بود اما رشد موی زنان نسبت به مردان پیشرفت بیشتری داشت. هرچند نتایج تحقیقات تاثیر آب پیاز بر رشد مو را تایید کرد اما تعداد کمی شرکت کننده، حدود 38 نفر، در این آزمایش حضور داشتند. به دلیل کم بودن افراد هنوز نمی‌توان این روش را به عنوان درمانی قطعی مطرح کرد.

دلایل تاثیرات آب پیاز بر رشد مو

گوگرد

آب پیاز حاوی گوگرد زیادی است، گوگرد یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی موجود در بدن بوده و برای تولید انواع آنزیم‌ها و پروتئین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگرد باعث افزایش کراتین، می‌شود که یکی از اصلی‌ترین اجزای مو است. گوگرد موجود در آب پیاز باعث تغذیه تارهای مو شده و رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص ضد میکروبی

پیاز دارای خواص ضدباکتریایی بوده و در مبارزه با عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. در بعضی از موارد عفونت‌های پوستی باعث ریزش موی سر می‌شود. اگر پوست سر عاری از میکروب باشد فولیکول‌ها قوی‌تر و رشدی بهتر خواهند داشت.

آنتی اکسیدان‌ها

پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان، مانند فلاونوئیدها می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها، بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد با آسیب به پوست باعث پیری و تخریب بافت مو شده که در نهایت فولیکول‌های مو را نیز از بین می‌برند. با آسیب فولیکول‌ها، تار مو نازک شده و ریزش مو افزایش می‌یابد. کنترل رادیکال‌های آزاد، امکان رشد فولیکول‌ها را فراهم کرده در نتیجه مو آسیب نمی‌بیند.

نحوه‌ استفاده از آب پیاز

با توجه به اینکه هنوز هیچ محصول تجاری، تحت عنوان شامپوی عصاره پیاز تولید نشده است، برای تهیه و استفاده از آب پیاز باید خودتان دست به کار شوید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. چهار پیاز با اندازه متوسط انتخاب کنید. پوست پیازها را جدا کرده و پس از شستشو آنها را به چند قطعه تقسیم کنید.
  2.  با استفاده از آبمیوه‌گیری یا به روش دستی، آب پیازها را بگیرید. همچنین می‌توانید پیازها را در مخلوط کن ریخته و خرد کنید سپس آن‌ها را درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و فشار دهید تا آب پیاز کاملا گرفته شود.
  3. آب پیاز را به پوست سر و ریشه مو بمالید.

اگر بوی پیاز برای شما آزاردهنده است می‌توانید چند قطره اسانس رزماری، اسطوخودوس و یا آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

عوارض آب پیاز برای مو

خیلی از افراد به پیاز حساسیت دارند و حتی ممکن است اگر آن را به صورت خوراکی مصرف نکنند و فقط با پوست آن‌ها تماس داشته باشد، باعث عود حساسیت آن‌ها بشود. همچنین در افرادی که آلرژی نداشته‌اند احتمال بروز آلرژی به صورت قرمزی، خارش و یا سوزش در پوست وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکلات ابتلا به بخش کمی از پوست خود آب پیاز بمالید، اگر پس از گذشت ۱۵ دقیقه هیچگونه مشکلی پیش نیامد می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. مواظب باشید آب پیاز با چشم برخورد نکند چرا که باعث سوزش و قرمزی شدید در چشم می‌شود، اگر به هر دلیلی آب پیاز در چشمتان ریخت، چشم خود را با آب سرد و فراوان برای چند دقیقه شستشو دهید.

بوی تند پیاز، مانع استفاده برخی از افراد از این روش می‌شود، همانطور که قبلا گفتیم با افزودن اسانس‌های مختلف می‌توانید این مشکل را حل کنید.

استفاده از آب پیاز برای رشد مو مفید است، حال ممکن است برخی از افراد پس از مدت کوتاهی نتیجه‌ی چشمگیری بگیرند اما بعضی دیگر به نتیجه دلخواهشان نرسند. باید توجه داشته باشید که تاثیرات آب پیاز بر رشد مو سریع نیست و اگر روزانه دو بار موها را با آن شستشو دهید پس از گذشت چند هفته، ممکن است اثرات مثبت آن را ببینید. مطالعات در این زمینه محدود بوده و اطلاعاتی درباره ریزش مجدد مو پس از قطع مصرف آب پیاز موجود نیست.

در پایان باید گفت آب پیاز معجزه‌ای برای درمان ریزش مو نیست، اما اگر به پیاز حساسیت ندارید ارزش امتحان کردن را دارد.

۲۹ نظر در مورد «تاثیر آب پیاز بر رشد مو»

  • سلام آب پیاز و گرفتن که خودش داستانی بوی وحشتناک سوزش چشم بماند وقتی هم به سر میزنی جهنم و به چشمای خودت میبینی گاز حاصل از آب پیاز مثل گاز اشک‌آور میمونه ولی واقعا نتیجه میده من تورم پوست کف سرم کامل خوب شد دیگه جوشم نمیزنه دارم استفاده میکنم ببینم چی میشه ولی ظاهراً خوب

  • و یک نکته دیگه هم هست اونم اینکه در پیاز یک اسید آمینه به نام سیستین وجود داره که 18 درصد مو رو سیستین تشکیل میده به همین دلیل خیلی مفیده برای مو هم ابش روی مو و هم خوردنش همراه غذا

  • سلام
    من انواع و اقسام مدلا رو برای درمان استفاده کردم واسه همین من میترسم استفاده کنم واینک ایا با عصاره تندی ک داره ب مو اسیب نمیزنه؟؟

    • با سلام
      انجام این کار با توجه به مطالبی که در مقاله به آن اشاره شده است، چیزی نیست که ما بتوانیم به شما توصیه کنیم

    • لیلا اکبری می‌گوید:

      با سلام ,من استفاده کرده چند ساعت هم میزاشتم میموند ,گاهی شب تاصب ,صب با شامپو میشستم بعد ترکیب سرکه سیب ,اب ,لیمو تازه , چند قطره روغن اسطوخودوس وچند قطره روغن روز ماری ,بعد شستن موهام ,این ترکیبو میریختم رو سرم بعد ۵ دقیقه ابکشی میکردم , اصلا بو نداشت ,برا اطمینان از همکارا ی صمیمیم هم میپرسیدم ,اونا میگفتن هیچ بویی نداره

    • با سلام
      همان طور که در مقاله نوشته شده است، این یک روش تجربی و شخصی است و دستورالعمل خاصی برای آن موجود نیست

  • اقا من مو کاشتم ولی اشتباه کردم چون وقتی دور موهامو میزنم چون از قبل عادت داشتم دورش تقریبا سفبد میکردم الان جاش مشخص میشه مو کاشتن اشتباه هیچی همون طبیعی خودش نمیشه.اصلا مو نکارید استباه نکنید .خیلی اشتباه کردم و قابل جبران نیست

  • سلام آیا واقعا آب پیاز بر افزایش رشد طول مو تاثیر داره؟؟ تاثیرش بعد چه مدت مشخص میشه؟؟ کسی هست که واقعا نتیجه گرفته باشه برای رشد طول موهاش؟؟؟

    • آقا من استفاده کردم و هنوزم استفاده میکنم هفته ای ۲بار واقعاً رشد موهام زیاد شد البته آب برنج هم عالیه واسه رشد مو . هیچ عوارضی هم تا حالا خداروشکر رو موهام به وجود نیومده

  • یلدا امینی می‌گوید:

    سوال:اگر اب چندتا پیازرو بگیریم بریزیم تو ظرف اسپری کنیم تاثیر داره؟یا تازه به تازه اب پیاز رو بگیریم بهتره؟

  • سلام خسته نباشید
    من قریب دو هفته هس که استفاده میکنم احساس میکنم که باعث ضخامت موهام شده وسوال مورد بحثی که برام پیش اونده اینه که بعد از قطع ان موه ها به حالت اول بر میگردند یا معلوم نی یا فقط این فرضیه مطرح شده است ؟

  • وحید می‌گوید:

    سلام دوستان من سه بار در هفته استفاده می کنم هم رشد موهام بهتر کرده هم داره موهای ریز در می یاداز جلوی سرم

  • سلام به همه دوستان عزیز من ۲۰ روزه شروع کردم هرروز استفاده میکنم البته یکسال هم یه لوسیون گیاهی استفاده کردم اما اثر آب پیاز ملموس تره پیشنهاد میکنم استفاده کنید

  • من از این روش ۴ ماهه استفاده میکنم تمام مو های از دست رفتم دروامده
    حتی نسبت به رشد معمولی خودش بیشتر هم شده
    هزینه اضافی صرف دکتر پوست و دارو های شمیایی نکنید

  • با سلام من موهامو مجبور بودم همیشه از ته کوتاه کنم چون اندازه موهام به یک سانت نرسیده شروع به خارش شدید و ریزش شدید داره حدود بیست روزه که روزی دوبار آب پیاز به سرم میمالم کلا هم خارش و هم ریزش و قطع کرده برا من که ده سال بیشتر این مشکل دارم چند بار دکتر رفتم وسه چهار بار از پکیج هایی که گرون هم درمیاد استفاده کردم اثری نداشت اما از آب پیاز نتیجه گرفتم امیدوارم درمان مقطعی نباشه سوالم اینه چه مدت و چند روز ادامه بدم با تشکر

  • سلام کسانیکه مشکل ریزش و یا کچلی و مشکلات دیگه موهای سرشون زیاد است باید همیشه اینکار را انجام بدن تا آخر عمرشون.و کار سختی هم نیست.ماها غذا میخوریم.حمام میریم.مسواک میزنیم.خب اگه مشکل دارید قطعش نکنید درمان رو و اینکار رو هم در کنار کارهای دیگه اتون برای همیشه انجام بدید.فقط نظر من اینه که یک کمی هم آبلیموی طبیعی و اگه تازه باشه بهتره بهش اضافه کنید .نتیجه کار بهتر میشه

  • جالب بود. اگر هر روز کمی به سر بزنیم (بدون استحمام) آیا عارضه بدی نداره؟ در متن گفته شده اگر طولانی مدت با آب پیاز تغذیه بشه موها نازک و شکننده میشه. طولانی مدت یعنی ساعات زیاد در یک روز یا طولانی مدت در طی سال (مثلا هشت ماه) ؟

  • سلام من یک هفته س هر روز اب پیاز استفاده میکنم به این صورت که پیاز رو رنده میکنم آبشو با دست میچلونم و از صافی رد‌میکنم که تفاله ای باقی نمونه و به ریشه ی موهام میزنم و یه پلاستیک میکشم رو سرم بعد از یک ساعت با شامپو بچه میشورم دو ماه دیگه میام نتیجه رو براتون مینویسم

  • باقر می‌گوید:

    معجزه میکنه اب پیاز بریز سرت دو دقیقه قشنگ ماساژ بده سرتو گرم ش بد دو ساعت واسا خشک ش با شامپو بچه و اب سرد ملایم بشور بره هفته ای س بار تکرار کن لعنتی چی میشه یکی دو ماه بد مای گاد زیاد میشه موها ذخیم پرپشت

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *