لوگو یا نشان علامت گرافیکی یا نوشته‌ای به صورت طراحی شده است که برای معرفی یک شرکت یا سازمان یا محصول به کار می‌رود. طراحی لوگوی زیبا و گویا، نقشی مهم در برندسازی برای سازما‌ن‌ها و شرکت‌ها دارد. یک لوگوی خوب می‌تواند حسی از اعتماد و اطمینان و پایداری را به مشتری القا کند.

لوگوها نه تنها برای سرویس‌های تجاری بلکه برای سازمان‌های دولتی، پرچم کشورها، سازمان‌های غیرانتفاعی نیز کاربرد دارد. یک لوگو بخشی از هویت هر سازمان یا هر محصول یا هر خدمت است.

لوگو

برای مثال نشان هلال احمر و صلیب سرخ جهانی یک لوگوی شناخته شده در سر تا سر جهان است که همه آن را می‌شناسند و به قوانین آن احترام می‌گذارند.

لوگوهای متنی

برخی سازمان‌ها ممکن است از لوگوهای متنی استفاده کنند. برای مثال شرکت کوکاکولا با ایجاد یک حس تصویری خاص، متن کوکا‌کولا را به زبان‌های مختلف انگلیسی، عربی، فارسی و ... به لوگوی خود تبدیل کرده است. این لوگو در تمامی زبان‌ها حسی مشترک به بیننده می‌دهد.

انتخاب رنگ در طراحی لوگو

هر لوگو به صورت ضمنی دارای رنگی خاص است. این رنگ تعیین کننده‌ی هویت لوگو و تعیین کننده سایر طراحی‌های گرافیکی و تبلیغاتی مرتبط با لوگو خواهد بود. بنابراین انتخاب رنگی مناسب برای لوگو که هویتی متناسب با کارکرد لوگو ایجاد کند و حسی مناسب به بیننده بدهد و همچنین فضا را برای طراحی گرافیکی عناصر تبلیغاتی سازمان باز بگذارد، پر اهمیت است.

خلاقیت در طراحی لوگو

خلاقیت بخشی بسیار مهم در طراحی لوگو به شمار می‌رود. یک لوگو که به صورت خلاقانه طراحی شده است، می‌تواند مجموعه‌ای احساس و مفاهیم را به بیننده و مصرف کننده و مشتری القا نماید. بنابراین لازم است در طراحی لوگو از افراد خلاق و با تجربه کمک گرفته شود. هزینه‌ای که در در زمان طراحی لوگو صرف می‌شود در آینده اثراتی بسیار طولانی مدت و زیاد بر جای خواهد گذاشت.

بازطراحی لوگو

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها با گذشت زمان و تغییر کارکردهای سازمان یا محصول خود و یا بر اساس تغییرات سلایق مشتریان و یا برای ایجاد حس جدید و متفاوت در مخاطبان، دست به بازطراحی یا تغییرات در لوگوی خود می‌زنند. این تغییر لوگو می‌تواند شامل تغییراتی بنیادین یا تغییراتی جزئی با رعایت اصول موجود در لوگوی قبلی باشد.

لوگوی باشگاه‌های ورزشی

استفاده از لوگو در باشگاه‌های ورزشی نیز متداول است. یک لوگوی زیبا برای یک باشگاه ورزشی، سابقه‌ی طولانی فعالیت و موفقیت‌های آن باشگاه را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند.

ثبت لوگو

در بیشتر کشورهای جهان فرآیندهایی برای ثبت لوگو وجود دارد. ثبت لوگو به اسم فرد یا سازمان، از استفاده‌ی آن توسط دیگر افراد به صورت قانونی جلوگیری می‌کند. حتی ممکن است ثبت لوگو این حق را برای ثبت کننده ایجاد کند که از لوگوهای مشابه که مخاطبان را فریب می‌دهند به صورت قانونی شکایت کند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *