یکی از اشکال‌های متداول که ممکن است در نمایشگر کامپیوتر رومیزی یا نمایشگر لپ‌تاپ به وقوع بپیونند، تغییر رنگ بخشی از صفحه به رنگ صورتی( بنفش ) یا سبز یا آبی است. در این حالت شما اغلب می‌توانید مطالب موجود در نمایشگر را مشاهده کنید ولی رنگ آن با رنگ واقعی متفاوت است.

مانیتور لپ تاپ صورتی سبز

علت‌های مختلفی ممکن است سبب این رخداد شوند که در ادامه برخی راه حل‌ها که ممکن است در یافتن و رفع مشکل به شما کمک کنند را مشاهده می‌کنید:

۱- بررسی اتصال صحیح کابل نمایشگر

اگر از کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید، بررسی کنید که کابل واسط به خوبی متصل شده باشد، برای اطمینان می‌توانید کابل را از دو سر آن جدا کنید و مجددا متصل نمایید تا بررسی کنید که آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

بررسی کردن اتصال صحیح در لپ‌تاپ ممکن است کار دشواری باشد. اگر تجربه و اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید، می‌توانید همین کار را روی لپ‌تاپ خود نیز انجام دهید.

هشدار: اگر از تجربه کافی در این زمینه ندارید، از باز کردن لپ‌تاپ جدا خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند خطرها و خسارت‌های به مراتب بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

۲- خنک کردن سیستم

گاهی به دلیل افزایش دمای سیستم در کارکردهای طولانی یا در محیط‌های گرم، ممکن است عملکرد صحیح قطعات الکترونیکی سیستم تحت تاثیر قرار گیرد. اگر محیط شما گرم است، ضرری ندارد که مدتی سیستم را خاموش کنید و فضای اطراف را خنک‌تر نمایید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

۳- بررسی وجود میدان‌های مغناطیسی

بررسی کنید که آیا در اطراف نمایشگر میدان مغناطیسی وجود دارد یا خیر. گاهی وجود ابزارهایی مثل بلندگوهای قوی که حاوی آهنربا هستند ممکن است روی تصویر نمایشگر شما اثر منفی بگذارند.

۴- استفاده از یک نمایشگر دیگر

با اتصال سیم خروجی کارت گرافیک به یک نمایشگر دیگر یا با استفاده از درگاه HDMI بررسی کنید که آیا تصویر نمایش داده شده روی نمایشگر جدید همین مشکل را دارد یا خیر. اگر مشکل در نمایشگر جدید موجود نباشد، علت مشکل در نمایشگر شما است.

اگر تصویر در نمایشگر دوم هم مشکل مشابه را داشت، اتصال را با یک کابل دیگر هم انجام دهید و اگر همچنان مشکل شما برطرف نشد، علت مشکل باید در کارت گرافیک شما باشد و برای حل آن می‌بایست این قطعه را تعمیر یا تعویض نمایید.

اگر اطمینان پیدا کردید که مشکلی در نمایشگر شما وجود دارد، پیش از مراجعه به تعمیرکار، راه حل زیر را با دقت آزمایش کنید:

با فشار کم انگشت، حاشیه‌های نمایشگر را به آرامی فشار دهید، دقت کنید که فشار زیاد می‌تواند به نمایشگر شما آسیب بزند. سعی کنید مناطق مختلف حاشیه نمایشگر را لمس کنید. گاهی به دلیل گرما، ضربه، گرد و خاک اتصال حاشیه‌های نمایشگر با نقاط رنگی به درستی برقرار نمی‌شود و با این کار ممکن است بتوانید مشکل را حداقل برای مدتی برطرف نمایید.

هشدار: اگر این کار را با فشار زیاد و غیراصولی انجام دهید، ممکن است به نمایشگر خود آسیب وارد کنید.

۵- مراجعه به یک تعمیرکار با تجربه

اگر هیچ یک از راه حل‌های فوق نتیجه‌ی مورد نظر را ایجاد نکرد، می‌بایست با مراجعه به تعمیرکار سخت‌افزار باتجربه، علت مشکل را بیابید و آن را برطرف کنید.

چگونه از رخداد این مشکل پیشگیری کنیم ؟

یکی از دلایل متداول که باعث می‌شود صفحه نمایشگر شما صورتی شود، ایجاد فشار روی لپ‌تاپ یا نمایشگر است. در هنگام حمل و نقل لپ‌تاپ سعی کنید با بیشترین احتیاط و به شکلی که فشاری روی نمایشگر به وجود نیاید، این کار را انجام دهید.

از لمس کردن صفحه نمایشگر تا حد امکان خودداری کنید و در هنگام تمیز کردن صفحه، با ملایمت و دقت کافی این کار را به انجام برسانید.

سعی کنید لپ تاپ را در محیط‌های بسیار سرد یا بسیار گرم استفاده نکنید و سایر نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از لپ‌تاپ را در نظر داشته باشید.

۲۵ نظر در مورد «علت صورتی یا سبز شدن نیمی از تصویر مانیتور»

  • ببخشید من به مانیتور های دیگری هم وصلش کردم و دیدم همین مشکل هست.ولی ظهر وقتی روشن میکنم لب تابو تا ساعت 8 شب سالمه
    از 8 شب تا صبح صورتی میشه.(صورتیه کم رنگ).من حدود 1 ماه دیگه میرم شهری که خریدم (نمایندگیش هم همونجاست)تا اون موقع امکان صدمه رسیدن به کارت گرافیک هست؟

    • به نظر می‌رسد علت تغییر رنگ نمایشگر شما، تنظیمات نرم‌افزاری باشد. ممکن است بسته به نوع سیستم عامل یا در هسته‌ی آن چنین قابلیتی تنظیم شده باشد یا اینکه نرم‌افزاری مثل f.lux را نصب کرده باشید که در ساعات تاریکی هوا، برای ایجاد آرامش چشم، به صورت خودکار رنگ‌ها را به حالت گرم تبدیل می‌کند.
      اگر مشکل سخت‌افزاری باشد، نباید به ساعت روز وابستگی خاصی داشته باشد

  • علیرضا می‌گوید:

    سلام رنگ صفحه نمایش لپ تاپ من مثل رنگین کمان میشه,تا موقعیکه زاویه لپ تاپ رو تغییر ندادم حل نمیشه,اخیرا هم بیشتر شده,بنظر شما مشکلش چیه؟

  • سلام من صفحه لپ تاپ یکدفعه سبز شد وفکر میکردم واسه داغ شدنش باشه وتاصبح صبر کردم ولی فایده ای نداشت وهمچنان سبز است لطفاکمکم کنید

  • فاطیما می‌گوید:

    ببخشید من صفحه لپ تاپم از وسط به دو نیم شده و یک طرف پر رنگ تر از طرف دیگه ست . به نظر میرسه مشکل از سیم فلت باشه ولی هر جا میبرم هزینه بسیار زیادی رو به من میگن و میگن صفحه ال سی دی سوخته و من بهشون اعتماد ندارم به نظرتون باید چیکار کنم . ممنون میشم پاسخ من رو بدین

  • سلام کابل vga من به مانیتور وصله یعنی دوطرفه نیست و قدیمیه و رنگش هم زردو آبی و… میشه میخاستم بدونم میشه کابل رو عوض کرد

  • امیرحسین می‌گوید:

    سلام من لپتامم لنوو هسن تازگیا لپتبم را روشن میکنم روی مانیتورش صورتی و چهار گوشش سبز هست باید چکار کنم

  • سلام یه کامپیوتر رومیزی دارم چند سال پیش بعلت گیرپاچ فن سی پیو رفت تعمیر
    ولی بعد اون رنگ های سفید و صورتی نشون میده امروز مانیتور و زدم به لپ تاپ دیدم مشکل از مانیتور نیست
    انگار باید مشکل از گرافیک باشه
    و مشکل دیگه ای که داره اینه که یهو شروع میکنه به خاموش شدن هرکاری می کنیم بایوس ریست می کنیم باتری عوض کردم ولی باز خاموش میشه تستر هم زدم سالم نشون داده
    فقط تنها عیبی که ظاهرا به نظرم میاد اینه که کیس و میزنم برق پاورش صدای نویزز میده
    و این گرافیک هم که احتمالا مشکل داره که رنگ سفید و صورتی نشون میده
    البته اینم بگم سیلیکون هم تازه زدم فن ها هم همه تعویض شده است

  • سلام
    کامپیوتر منم بعد چند ساعت کار کردن یهو کل صفحه مانیتور سبز رنگ میشه و تار میشه
    به کابلشم دست زدم تکونش دادم درست شد
    یعنی مشکل از کابلشه و باید عوضش کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • امیر می‌گوید:

    سلام
    مانیتور من همه چی رو خوب نشون میده اما مدتی هست که وقتی ویدئو پلی میکنم درست نشون نمیده وسدئو رو مثلا سبز و صورتی میشه ویدئو
    فقط به اندازه کادر پلیر سبز و صورتی میشه بقیه قسمت های مانیتور درست هست این مشکل چی میتونه باشه

    • با سلام
      احتمالا اگر از یک نرم‌افزار دیگر برای پخش فیلم استفاده کنید، مشکل حل می‌شود. ممکن است عدم سازگاری نرم‌افزار خاص با کارت گرافیکی یا یک درایور نادرست یا یک CODEC قدیمی این مشکل را ایجاد کرده باشد

  • سلام ببخشین من صفحه نمایشگر کامپیوترم یه قسمتش رنگاش به هم می یخته البته با مواد شوینده لکه هاشو پاک کردم و ب این حال و روز افتاده من جی کار کنم درس بشه

  • سلام وقتتون بخیر .‌من یه لپ تاپ دل دارم که ویندوزشو عوض کردم و درایور کارت گرافیکش پرید بعد دوباره ریختم درایورش رو و بعد از اون بالای صفحه گاهی صورتی میشه . مثل گرادینت شده صفحم و بالاش صورتیه و پایینتر میاد کمرنگ تر میشه و سفید .
    مشکلش از چیه بنظر شما؟

    • احتمالا درایور مخصوص کارت گرافیکتون رو نریختید لطفا دقت کنید که درایور ها مختص سخت افزار های لپ تاپتون باشه..

  • سلام وقت بخیر. من وقتی pc رو شن میکنم صفحه نمایش اوکیه بعدذاز اینکه یک صفحه رو باز میکنم یا کارای دیگه، صفحه نمایش هنگ میکنه و پیکسل هاش قسمتی سبز زرنگ و قسمتی صورتی میشه مشکل از کجاس؟

    • با سلام. این مشکل با مطلبی که در مقاله نوشته شده است متفاوت است و می‌تواند به دلیل تداخل نرم‌افزاری یا خرابی سخت‌افزارها یا به دلیل گرم شدن بیش از اندازه‌ی آن‌ها باشد.

  • سلام ببخشید من لپتابم تو کیفم بود یهو کیفم پاره شد افتاد زمین و صفحه اش یه جوری شده
    رنگای سبز و قرمز و .. به صورت تیکه ای و موقت میاد چی کار کنم ؟؟؟ تورو خدا زود تر جواب بدید

  • سلام ببخشید منسیم پشت کامپیوترم اذیتم میکنه مثلا اگر چیزی روی میز میزارم یا اگر روی میز بزنم رنگ صفحه تغییر میکنه واینکه باید به سیم پشتش سیم vgaرا میگم باید هی شلش کنم تکونش بدم تا گرافیک مورد نظر ارا دوباره به من بده

  • سلام
    من صفحه دسکتاپم اوکی هست ولی وقتی که یه پنجره جدید تو مای کامپبوتر باز میکنم با میرم تو پنجره درایورها یه حالتی مثل برفک اای صورتی ظاهر میشه و اگر اون پنجره را یخورده کوچک کنم و صفحه دسکتاپ دیده بشهد این حالت صفحه دسکتاپ خوبه ولی اون صفحه برای درایورها همچنان برفکی و صورتی هست
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • با سلام
      اگر این مشکل در هر پنجره‌ای که پس‌زمینه‌ی سفید دارد اتفاق می‌افتد، مشکل احتمالا سخت‌افزاری است ولی اگر فقط در برنامه‌های خاصی این اتفاق می‌افتد احتمالا مشکل مربوط به همان نرم‌افزار باید باشد

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *