هنگامی که شما یک فایل را از روی دیسک حذف می‌کنید، اطلاعات این فایل در حقیقت همچنان روی دیسک باقی می‌ماند تا زمانی که یک فایل جدید به فضای خالی نیاز داشته باشد و فضای فایل قدیمی توسط فایل جدید اشغال و بازنویسی شود.

دیسک سخت

این فرآیند در دیسک‌های سخت قدیمی مشکلی ایجاد نمی‌کند. زیرا خواندن و نوشتن اطلاعات در بخش‌های مختلف دیسک، چه اطلاعاتی در آن محل موجود باشد چه نباشد، تفاوتی نمی‌کند.

شیوه‌ی نوشتن و بازنویسی اطلاعات در دیسک‌های SSD

ولی در دیسک‌های SSD به دلیل شکل خاص عملکرد آن‌ها، فرآیند نوشتن روی بخش‌های خالی با بخش‌های حاوی اطلاعات با هم متفاوت است.

در دیسک‌های SSD اطلاعات در بسته‌های چند کیلوبایتی یا چند ده کیلوبایتی قابل خواندن و نوشتن هستند. بنابراین اگر بخواهیم تنها یک بایت را در محلی از دیسک ذخیره کنیم، دو حالت به وجود می‌آید:

  1. حالتی که اطراف محل نوشتن بایت مورد نظر خالی باشد.
  2. حالتی که بایت مورد نظر در میان اطلاعات موجود بازنویسی شود.

اگر فضای مورد نظر خالی باشد، دیسک SSD بایت مورد نظر را درون یک بسته‌ی خالی قرار می‌دهد و آن را روی دیسک می‌نویسد. ولی اگر محل مورد نظر خالی نباشد، لازم است تا ابتدا اطلاعات موجود از روی دیسک خوانده شود، بایت مورد نظر درون آن قرار گیرد، بخش مورد نظر از روی دیسک خالی شود و سپس بسته‌ی اطلاعاتی به جای خود برگردد.

این کار هنگامی که حجم خواندن و نوشتن روی دیسک زیاد باشد، استهلاک دیسک را به شدت افزایش می‌دهد.

راه حل چیست ؟

برای رفع این مشکل، شیوه‌ی جدیدی به صورت نرم‌افزاری روی سیستم‌عامل‌ها پیاده‌سازی شد. در این روش که Trim نام دارد. سیستم عامل بخش‌هایی از دیسک که به آن احتیاج ندارد یا خالی است را با دستوراتی به دیسک اطلاع می‌دهد. دیسک SSD از این پس می‌تواند هنگام ذخیره سازی اطلاعات مطمئن باشد که نیازی به بازنویسی اطلاعات نیست و برای نوشتن اطلاعات از محل‌های خالی استفاده می‌کند.

علت نیاز به Trim به صورت نرم‌افزاری

لازم به ذکر است که دیسک یک ابزار سخت‌افزاری است و بدون اعلام سیستم عامل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام بخش‌های دیسک مورد نیاز هستند و کدام بخش‌ها خالی می‌باشند. در نتیجه لازم است تا سیستم‌عامل این اطلاعات را به دیسک ارسال نماید.

پشتیبانی در سیستم‌عامل‌های مختلف

اغلب سیستم‌عامل‌های جدید از جمله لینوکس، ویندوز ۷، مک او اس و Android از دستور Trim پشتیبانی می‌کنند. چنانچه از دیسک SSD استفاده می‌کنید، ممکن است لازم شود تا از فعال بودن این قابلیت روی سیستم عامل خود مطمئن شوید.

یک نظر در مورد «دستور Trim در دیسک چیست ؟»

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *