نرم‌افزارهایی که در محیط ویندوز اجرا می‌شوند ممکن است به سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای کاربر یا تغییراتی در سیستم عامل وابسته باشند.

برای مثال نرم‌افزار Outlook که کار ارسال و دریافت ایمیل را انجام می‌دهد نیاز دارد تا اطلاعات ایمیل شما را ذخیره سازی کند و به هاست شما متصل شود. برای انجام این کار لازم است تا اطلاعاتی را روی دیسک ذخیره کند و بخشی دیگر از اطلاعات را در رجیستری ویندوز ذخیره‌سازی نماید.

برنامه قابل حمل

نرم‌افزارهای معمولی به همین دلیل نیاز به نصب دارند. فرآیند نصب یا Install تغییرات مورد نیاز برنامه را در سیستم عامل به انجام می‌رساند.

در طرف دیگر برنامه‌های پورتابل یا قابل حمل نرم‌افزارهایی هستند که اطلاعاتی روی سیستم شما ذخیره نمی‌کنند و هر بار مانند یک نرم‌افزار که به تازگی نصب شده باشد عمل می‌کنند. نرم‌افزارهای پورتابل معمولا به نصب نیاز ندارند و به صورت مستقیم اجرا می‌شوند.

استفاده از نرم‌افزارهای عادی به صورت Portable

گاهی نیاز است تا از نرم‌افزارهای معمولی به صورت پورتابل استفاده کنیم. مثلا ممکن است بخواهیم از نرم‌افزار فتوشاپ بدون نیاز به نصب استفاده کنیم. استفاده از نرم‌افزارهای پورتابل ممکن است به یکی از دلایل زیر انجام شود:

  1. استفاده از نرم‌افزار روی کامپیوترهای مختلف بدون نیاز به نصب
  2. محدودیت نصب نرم‌افزار در محیط‌های اداری
  3. جلوگیری از دسترسی سایر کاربران یک کامپیوتر به نرم‌افزار اختصاصی
  4. استفاده کوتاه و مختصر از نرم‌افزاری که نصب آن مشکل و طولانی است
  5. استفاده از نرم‌افزارهای دارای قفل به صورت قفل شکسته در محیط شبیه‌سازی شده

برخی نرم‌افزارها مثل VMware ThinApp یا Enigma Virtual Box به ما کمک می‌کنند تا نرم‌افزارهای نیازمند نصب را به صورت پورتابل درآوریم. این نرم‌افزارها تمامی فعالیت‌های ذخیره‌سازی و بازخوانی اطلاعات نرم‌افزارها را شبیه‌سازی می‌کنند تا چیزی روی سیستم عامل شما ذخیره نشود و در عوض در محلی موقتی نگهداری شوند.

تبدیل تمامی نرم‌افزارهای عادی به صورت پورتابل از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. زیرا برخی نرم‌افزارها فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که قابل شبیه‌سازی نیست. به طور کلی نرم‌افزارهایی که دارای سرویس هستند ممکن است قابل شبیه‌سازی نباشند. مثلا ممکن است نتوانید وب سرورها را به صورت پورتابل اجرا نمایید.

دانلود نرم‌افزارهای پورتابل

با جستجوی اینترنت، سایت‌های متعددی را پیدا می‌کنید که نرم‌افزارهای مختلف را به صورت پورتابل برای دانلود در اختیار شما قرار می‌دهند. در دانلود نرم‌افزارهای پورتابل می‌بایست احتیاط بیشتری داشته باشید. ممکن این بسته‌ها حاوی بدافزار یا ویروس باشند و بهتر است از محل‌هایی که نمی‌شناسید این گونه برنامه‌ها را دانلود نکنید.

همچنین برخی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نگارش‌های مختلفی از برنامه‌ی خود را برای دانلود در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا ممکن است برخی برنامه‌های Defrag دیسک سخت، هم به صورت قابل نصب و هم به صورت پورتابل برای دانلود موجود باشند.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *