شرکت گوگل در زمینههای محصولاتی ارائه کرده است و در بسیاری از آنها با موفقیت همراه بوده است. یکی از انواع خدمات اینترنتی که بازار بسیار بزرگی دارد، بازار شبکههای اجتماعی است. در این شبکهها، افراد دوستان جدیدی پیدا میکنند و با یکدیگر به گفتگو و اشتراک اطلاعات میپردازند.
گوگل پلاس بازنشسته شد
بهروزرسانی: تیر ۱۳۹۸ - شبکه اجتماعی گوگل پلاس هم در نهایت به سرنوشت شبکههای اجتماعی دیگر گوگل دچار شد به طور رسمی بازنشسته شد. آیا گوگل باز هم تلاش خواهد کرد که این بازار را تصاحب کند ؟
شرکت گوگل در چهارمین تلاش خود برای در اختیار گرفتن بازار شبکههای اجتماعی با موفقیت قابل توجهی روبرو نشد. پیش از این گوگل پلاس محصولات زیر را در زمینهی شبکههای اجتماعی رونمایی کرده بود:
- Google Buzz
- Google Friend Connect
- Orkut
پس از این تلاشها، گوگل در سال ۲۰۱۱ گوگل پلاس( Google+ ) را طراحی و پیادهسازی کرد. این شبکه با مفاهیمی نسبتا جدید در دورهی خود پا به عرصه گذاشت، با توجه به ویژگیهای مفیدی که در این سیستم پیادهسازی شده بود، و همچنین تلاش زیاد شرکت گوگل برای ادغام خدمات این شبکه با سرویسهای دیگر گوگل، انتظار میرفت موفقیت چشمگیری در انتظار گوگل پلاس باشد.
با این حال حتی اثرگذاری فعالیتهای انجام شده در گوگل پلاس روی وضعیت سئو سایتها، نتوانست مخاطبان صدها میلیونی شبکههایی مثل فیسبوک را به مهاجرت تشویق کند.
امکانات متمایز گوگل پلاس
گوگل پلاس در زمان شروع، امکانات خوبی برای مدیریت دوستان در قالب Circleها یا دایرهها ابداع کرد. پیش از این انتشار مطالب در شبکههای اجتماعی یا به صورت خصوصی یا به صورت عمومی امکانپذیر بود. ویژگی Circle در گوگل پلاس، امکانی نسبتا جدید به حساب میآمد که امکان اشتراک مطالب برای گروههایی خاص از دوستان را فراهم میکرد.
گوگل پلاس، بخش چت آنلاین متنی، صوتی و تصویری قدرتمندی را در اختیار کاربران خود قرار میداد که مشابه آن در سایر شبکههای اجتماعی موجود نبود.
ادغام خدمات گوگل پلاس با سایر سرویسهای گوگل، سبب شد در ابتدای فعالیت، این شبکه رشد قابل توجهی را تجربه کند ولی با گذشت زمان، محبوبیت آن رو به کاهش حرکت کرد.
یکی از بخشهای مورد علاقه در گوگل پلاس، بخش What's Hot یا «کاوش» نام دارد. در این بخش که برای کاربران هر زبان به صورت مجزا، ایجاد میشود، تمامی مطالب مهم و مورد علاقه از کاربران آن زبان قابل مشاهده هستند. به عبارت دیگر «کاوش» محلی است که جذابترین فعالیتهای اجتماعی میلیونها کاربر در کنار هم قابل مشاهده است.
وضعیت فعلی گوگل پلاس
در حال حاضر گوگل پلاس به عنوان یک شبکهی اجتماعی با کاربردی اغلب تخصصی و علمی به فعالیت مشغول است. بسیاری از کاربران سنتی شبکههای اجتماعی که با اهداف سرگرمی از این شبکهها استفاده میکنند، ترجیح دادهاند تا از گزینههای دیگر مانند فیسبوک یا شبکههای اجتماعی موبایلی بهرهگیری نمایند.
گوگل پلاس در شرایط فعلی محلی است که میتوانید دوستان جدید پیدا کنید و مطالب مورد علاقهی خود را با آنان به اشتراک بگذارید. بر خلاف شبکههای اجتماعی دیگر که با دوستان قدیمی خود در ارتباط هستید.
آیندهی گوگل پلاس
آیندهی گوگل پلاس چندان قابل پیشبینی نیست. از طرفی، چندمین تلاش گوگل برای در اختیار گرفتن بازار شبکههای اجتماعی با شکست روبرو شده و از طرفی، یکی شدن سرویسهای گوگل با گوگل پلاس، بازنشستگی آن را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.
شاید منطقیترین پیشبینی، فعالیت گوگل پلاس به شکل فعلی با هدفی نه چندان روشن باشد. احتمالا سرمایهگذاریهای جدید روی این شبکهی اجتماعی با اولویتی کمتر و اضافه کردن امکانات جدید به آن با سرعتی کمتر ادامه یابد.
از طرف دیگر ممکن است گوگل بیکار ننشیند و دوباره با تلاشی جدید، به دنبال محصولی جدید برای موفقیت در این بازار بزرگ و پر سود باشد.