باتری خودرو بخشی مهم از عملکردهای خودرو را بر عهده دارد. زمانی که مصرف انرژی بیش از میزان تولیدی توسط دینام خودرو است، باتری کمک می‌کند تا اختلالی در عملکرد خودرو ایجاد نشود و هنگامی که خودرو خاموش است با استفاده از نیروی ذخیره شده در باتری، می‌توان خودرو را استارت زد و عملکردهای کامپیوتر ماشین به درستی انجام می‌شوند.

عمر باتری به عوامل متعددی وابسته است که از آن جمله، کیفیت باتری، میزان ظرفیت باتری، نوع خودرو و شکل استفاده از خودرو است. برای مثال یک خودرو که برای حمل مسافر در جاده به صورت شبانه استفاده شود، در مدت زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض باتری پیدا می‌کند.

برای خودروهایی که به صورت معمولی در شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمر میانگین برای یک باتری با کیفیت حدود ۴ تا ۵ سال است. و اگر شرایط متفاوتی وجود داشته باشد ممکن است این زمان کوتاه‌تر باشد.

زمان معمول طول عمر برای باتری‌های با کیفیت متوسط که در ایران تولید می‌شوند معمولا ۲ تا ۳ سال است.

باتری ماشین

چه عواملی عمر باتری را کاهش می‌دهند ؟

استفاده‌ی زیاد از باتری و تکرار زیاد در عملیات شارژ و دشارژ باعث افزایش استهلاک و کاهش عمر باتری خودرو می‌شوند. از جمله مواردی که میزان انرژی زیادی مصرف می‌کنند، لامپ‌های جلوی خودرو و استفاده از کولر در گرمای تابستان است. همچنین استفاده از ابزارهایی مثل فندک خودرو یا استفاده از یخچال داخل خودرو نیز همین اثر را روی باتری بر جای می‌گذارند.

از سایر عوامل اثرگذاری بر عمر باتری ماشین، استفاده از خودرو در دمای هوای بالا یا مشکل در تهویه‌ی محفظه‌ی موتور خودرو و همچنین استفاده‌ی زیاد از سیستم صوتی پر قدرت در خودرو است.

برای بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر باتری، بهتر است از استفاده‌های غیرضروری از خودرو به ویژه هنگامی که خودرو خاموش است خودداری نمایید.

روشن و خاموش کردن پی در پی خودرو نیز به دلیل میزان انرژی زیادی که در زمان استارت مورد نیاز است، بر عمر مفید باتری اثر منفی بر جای می‌گذارد و بهتر است از انجام این کار خودداری نمایید.

نگهداری صحیح از باتری

اگر باتری خودرو از نوع سیلد اسید باشد، هر چند وقت یک بار باید آن را بازدید کنید تا میزان اسید موجود در آن از روی سلول‌های باتری پایین‌تر نرفته باشد و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. تبخیر اسید از داخل باتری، باعث افزایش اسیدیته‌ی داخل باتری و کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

اگر فضای داخلی موتور به درستی تهویه نشود و محیط گرم باشد نیز عمر مفید باتری کم می‌شود و برای رفع این مشکل هم می‌بایست اقدامات لازم را انجام دهید.

چه طور متوجه شویم که باتری مستهلک شده است ؟

اگر پس از مدتی خاموش بودن خودرو، هنگام استارت زدن، احساس می‌کنید که توان لازم برای استارت وجود ندارد یا هنگامی که موتور با دور پایین کار می‌کند، برخی عملکردهای برقی خودرو به درستی کار نمی‌کنند، می‌تواند نشانه‌هایی از پایان عمر باتری باشد.

بهتر است پیش از آنکه عمر باتری به پایان برسد، خرابی باتری را شناسایی کند و آن را تعویض کنید تا باعث ایجاد مشکلات بعدی برای خودرو و خودتان نشود.

استفاده از باتری مستهلک چه اثراتی دارد ؟

علاوه بر مشکلاتی که هنگام روشن شدن خودرو با آن مواجه می‌شوید، اگر باتری توان کافی برای ذخیره‌سازی انرژی را نداشته باشد، برخی از عملکردهای برقی خودرو به ویژه در دور پایین با اختلال مواجه می‌شوند. برای مثال دریچه‌های برقی موتور خودرو ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند یا به سرعت مورد نیاز نسبت به دستورات کامپیوتر واکنش نشان ندهند.

همچنین به دلیل جریان ناکافی ممکن است عملکرد جرقه‌زنی شمع‌های موتور با اختلال مواجه شود و در نتیجه میزان مصرف سوخت و شتاب و توان موتور کاهش پیدا کند.

بنابراین بهتر است اگر باتری خودرو عمر مفید خود را پشت سر گذاشته است، در کمترین زمان آن را تعویض نمایید.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *