در هنگام خالی بودن معده، یا در هنگام گرسنگی، برخی از فعالیت‌ها و استفاده از برخی داروها و خوراک‌ها ممکن است اثرات منفی در سلامت شما داشته باشند. در ادامه برخی از عادت‌های ناصحیح در هنگام گرسنگی را مشاهده می‌کنید.

غذا

از خوردن قرص‌های ضد التهاب خودداری کنید

از جمله قرص‌های ضدالتهاب می‌توان به آسپرین، پاراستامول و برخی دیگر از داروهای غیراستروئیدی اشاره نمود. این گونه داروها در هنگام گرسنگی نه تنها اثرکمی دارند بلکه ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند.

چنانچه ناچار هستید از این داروها استفاده کنید، به جای آب از شیر کمک بگیرید. زیرا شیر می‌تواند عوارض داروهای غیراستروئیدی را کاهش دهد.

قهوه ننوشید

نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی قهوه هنگامی که معده شما خالی است موجب سوزش معده یا ترش‌کردن شما می‌شود. اگر در وعده صبحانه از قهوه استفاده می‌کنید، همراه آن غذایی نیز بخورید تا از کاهش سرتونین خون و حس افسردگی در طول روز پیش‌گیری کنید.

همچنین می‌توانید برای کاهش اثرات منفی قهوه بر معده خالی، آن را همراه شیر و خامه میل نمایید.

از جویدن آدامس خودداری کنید

آدامس موجب ترشح اسیدهای معده می‌شود و پرزهای معده خالی را از بین می‌برد. جویدن طولانی مدت آدامس باعث التهاب و ورم معده می‌شود. یکی دیگر از عوارض جویدن آدامس، افزایش علاقه به استفاده از غذاهای فوری( Fast Food ) و شیرینی و کاهش علاقه به سبزیجات و غذاهای سالم است.

پیشنهاد می‌شود از جویدن آدامس بیش از ۱۰ دقیقه خودداری کنید. همچنین سعی کنید آدامس‌هایی که شیرین‌کننده طبیعی( زایلیتول، سوربیتول ) را خریداری کنید. شیرین‌کننده‌های مصنوعی( آسپارتام و سیکلامات ) دارای عوارض جانبی هستند.

گرسنه نخوابید

هم گرسنگی و هم کم خوابی به صورت مستقیم روی افزایش عامل دیگر اثر منفی می‌گذارند. اگر با شکم خالی بخوابید، کم خواب می‌شوید و کم خوابی نیز گرسنگی شما را تشدید می‌کند.

سعی کنید قبل از خواب غذایی سبک و هرچند اندک میل کنید. می‌توانید از مقداری نان یا شیر و لبنیات برای این کار کمک بگیرید.

ورزش سنگین نکنید

انجام ورزش‌های سخت در هنگام گرسنگی باعث کاهش حجم ماهیچه‌های شما و نه چربی بدن شما می‌شود. همچنین انرژی شما تحلیل خواهد رفت و به خستگی دچار می‌شوید.

بهتر است قبل از ورزش، خوراکی هرچند اندک میل کنید و از ورزش‌های سنگین و سخت هنگامی که انرژی کافی ندارید خودداری نمایید.

 

با شکم گرسنه خرید نکنید

تحقیقات ثابت کرده‌اند که در هنگام گرسنگی، حجم خریدهای غیرضروری بیش از زمانی است که احساس سیری می‌کنید. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و اقلام بی‌مصرف را خریداری نکنید، هنگامی که گرسنه هستید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نروید.

آب مرکبات را ننوشید

آب مرکبات دارای مقدار قابل توجهی اسید و فیبر است و اگر معده شما خالی باشد، باعث ایجاد ناراحتی در شما می‌شود. اگر قصد نوشیدن آب مرکبات به ویژه در وعده صبحانه را دارید، آن را با آب رقیق کنید یا همراه آن خوراکی‌های دیگر هم مصرف کنید.

بحث و جدال نکنید

گرسنگی خونسردی و آرامش شما را از بین می‌برد و کنترل شما بر رفتار و گفتارتان را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از رفتارهای نامناسب و نامتعادل، بحث‌های خود را به بعد از تغدیه مناسب موکول کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *