بسیاری از سازمان‌ها و نهادها و احزاب برای تصمیم‌گیری از خرد جمعی استفاده می‌کنند و به همین دلیل دارای مدیرعامل یا رئیس نیستند که بتواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند یا نظر خود را بر نظر دیگران برتری بدهد.

در چنین سازمان‌ها و نهادهایی که پست ریاست دارای مفهوم و کاربرد نیست، معمولا پست دبیر یا دبیرکل نقش‌های هماهنگی و مدیریت داخلی سازمان را برعهده می‌گیرد. دبیر و دبیرکل در زبان انگلیسی با عبارت Secretary شناخته می‌شود که معنی «منشی» دارد.

دبیر و دبیرکل

تعریف دقیقی برای دبیر و دبیرکل وجود ندارد. به طور معمول دبیرکل برای سازمان‌های بزرگ‌تر و برای پست‌هایی با اختیارات بیشتر تعریف می‌شود و دبیر برای سازمان‌های کوچک‌تر و با اختیارات کمتر در نظر گرفته می‌شود.

در هر صورت فهرست مسئولیت‌ها و اختیارات دبیر و دبیرکل می‌بایست در هر سازمان به طور خاص تعریف شده باشد.

تفاوت دبیرکل و رئیس

ریاست معمولا دارای اختیارات و مسئولیت‌های زیادی است و در بسیاری موارد می‌تواند به تنهایی تصمیماتی بگیرد و دستوراتی صادر کند ولی دبیر و دبیرکل معمولا قدرت تصمیم‌گیری زیادی ندارند و تصمیم‌های گرفته شده بر اساس خرد جمعی را ابلاغ و اجرا می‌کنند. همچنین هماهنگی‌های لازم برای فعالیت‌های سازمان را به انجام می‌رسانند.

چند نمونه از سازمان‌ها و نهادهایی که دبیر یا دبیر کل دارند

  1. دبیر کل سازمان ملل
  2. دبیر کل جمعیت هلال احمر
  3. دبیر کل فدراسیون فوتبال
  4. دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  5. دبیر کل ناتو
  6. دبیر شورای نگهبان قانون اساسی
  7. دبیر سازمان لیگ

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *