داشتن اضطراب پیش از سخنرانی موضوع عجیبی نیست. حتی سخنرانان حرفه‌ای هم کم و بیش با این حس دست و پنجه نرم می‌کنند. تفاوت اصلی افراد حرفه‌ای در سخنرانی با کسانی که در این کار تجربه‌ی کمتری دارند این است که می‌توانند آن را کنترل کنند و از اضطراب برای بهتر شدن استفاده کنند.

سخنرانی

در ادامه چند راهکار که می‌توانند باعث شوند شما هم مثل سخنرانان حرفه‌ای موفق شوید تا بر اضطراب چیره شوید را مرور می‌کنیم:

۱- به خودمان تلقین کنیم که می‌توانیم

اگر با خودتان تکرار کنید که من نمی‌توانم، قطعا به همین نتیجه دست پیدا می‌کنید. در عوض سعی کنید ضمیر ناخودآگاه خود را تغییر دهید و اعتماد به نفس داشته باشید که می‌توانید. اگر دیگران می‌توانند به خوبی سخنرانی کنند، شما هم چیزی از آن‌ها کم ندارید، فقط باید تلاش کنید تا دانش و تجربه‌ی لازم را به دست آورید.

۲- تمرین کنید

هر چه بیشتر تجربه و تمرین داشته باشید، سخنرانی برای شما آسان‌تر خواهد بود. اگر می‌توانید دوستان یا اعضای خانواده خود را برای یک سخنرانی تمرینی جمع کنید، تمرین مقابل افراد اثر بسیار بیشتری از تمرین مقابل آینه دارد، زیرا واکنش‌های واقعی دریافت می‌کنید و اضطراب شما کمتر خواهد شد.

۳- عوامل خارجی را تغییر دهید

برخی عوامل خارجی هستند که می‌توانند سخنرانی شما را آسان یا سخت کنند. تا جایی که می‌توانید این عوامل را بشناسید و آن‌ها را تغییر دهید. برای مثال تاریک بودن فضای سخنرانی، کار شما را آسان‌تر می‌کند چون تماس چشمی کمتری با افراد برقرار می‌کنید و بیشتر می‌توانید تمرکز کنید. سعی کنید ابزار و تجهیزاتی که به شما کمک می‌کنند سخنرانی بهتری داشته باشید، را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال داشتن یک پرزنتر می‌تواند ابزاری مفید در دست شما باشد.

۴- مخاطب خود را بشناسید

اگر بدانید که برای چه افرادی سخنرانی می‌کنید و با علاقمندی‌ها و سطح اطلاعات آن‌ها به خوبی آشنا باشید، بهتر می‌توانید مطالب خود را آماده کنید. هر مطلبی که در سخنرانی ذکر می‌کنید باید مناسب افراد شرکت کننده باشد و طوری باشد که به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.

۵- برای سخنرانی خود یک سناریو داشته باشید

شروع سخنرانی زمانی بسیار مهم است. برای این زمان باید سناریو و برنامه‌ای ویژه داشته باشید. برای مثال می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

  1. با نمایش یک تصویر و ارائه یک اطلاعات در قالب «آیا می‌دانید که …» توجه مخاطبان را جلب کنید.
  2. یک داستان کوتاه را در ابتدای سخنرانی تعریف کنید تا توجه همه به سخنرانی شما جلب شود.
  3. یک سوال جذاب را بپرسید و پاسخ آن را در انتهای سخنرانی اعلام کنید.

2 نظر در مورد «۵ راهکار برای کاهش اضطراب پیش از سخنرانی»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *