هارد اکسترنال یا دیسک قابل حمل ابزاری محبوب برای نگهداری اطلاعات به شمار می‌رود. در این نوشته سعی می‌کنیم انواع ویژگی‌هایی که این دیسک‌ها می‌توانند داشته باشند را بررسی کنیم و معیارهای انتخاب بهترین هارد اکسترنال را معرفی نماییم.

هارد اکسترنال

انواع ویژگی‌ها که ممکن است در انتخاب موثر باشند

  1. مقدار ظرفیت
  2. برند هارد اکسترنال
  3. مقاومت در برابر ضربه
  4. قابلیت رمزگزاری داخلی
  5. قابلیت تهیه‌ی پشتیبان خودکار
  6. ابعاد
  7. سرعت ذخیره‌سازی و بازخوانی اطلاعات
  8. نیاز یا عدم نیاز به آداپتور

مقدار ظرفیت

در حال حاضر اغلب دیسک‌های موجود در بازار با ظرفیت‌های یک ترابایت و بیشتر عرضه می‌شوند. هرچند ممکن است بتوانید دیسک‌هایی با فضای کمتر نیز خریداری کنید. بسته به نیاز ممکن است بخواهید دیسک‌هایی با فضای ۱، ۲، ۴ یا بیشتر تهیه کنید.

دقت کنید که افزایش فضا ریسک از بین رفتن برای حجم بیشتری از اطلاعات را ایجاد می‌کند.

برند هارد اکسترنال

انواع مختلفی از برندهای هارد اکسترنال در بازار قابل خرید هستند. باید بدانید که در حال حاضر تنها سه شرکت توشیبا، وسترن دیجیتال و سیگیت دیسک‌های سخت تولید می‌کنند و برندهای دیگر تنها یک جعبه و یک نرم‌افزار روی یکی از این سه برند هستند. بنابراین شاید بخواهید که از تولیدکنندگان اصلی خرید خود را انجام دهید.

مقاومت در برابر ضربه

برخی از انواع هارد اکسترنال، دارای قابلیت مقاومت در برابر ضربه‌های کوچک هستند. طبیعی است که در اثر ضربه‌های سخت، این گونه هاردها نیز ممکن است آسیب ببینند.

قابلیت رمزگزاری داخلی

برخی از انواع هاردهای اکسترنال به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری قابلیت رمزگزاری روی اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات خود را محدود کنید. همچنین اگر دیسک خود را به صورت دائم با خود حمل می‌کنید، در صورت گم شدن یا سرقت، اطلاعات شما ایمن خواهند بود.

چنانچه دیسک سخت به خودی خود دارای این قابلیت نباشد، می‌توانید با نرم‌افزارهای جانبی این قابلیت را روی آن فعال نمایید.

قابلیت تهیه‌ی پشتیبان خودکار

برخی انواع هارد اکسترنال دارای نرم‌افزارهای جانبی برای تهیه‌ی پشتیبان هستند. پس از نصب این نرم‌افزارها، ممکن است همزمان با اتصال دیسک به کامپیوتر یا نصب و فشردن یک دکمه، تهیه‌ی پشتیبان به صورت خودکار به انجام برسد.

نرم‌افزارهای رایگان و تجاری دیگری نیز وچود دارند که می‌توانند این ویژگی را در اختیار شما قرار دهند.

ابعاد

دیسک‌های قابل حمل در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند. معمولا دیسک‌هایی با اندازه‌ی کوچک‌تر، سرعت کمتری دارند و ممکن است حجم آن‌ها نیز کمتر باشد.

برخی از دیسک‌ها دارای اندازه‌هایی بزرگ‌تر هستند و شاید جابجایی روزمره آن‌ها کار آسانی نباشد.

سرعت ذخیره‌سازی و بازخوانی اطلاعات

انواع دیسک‌های مختلف بر اساس نوع دیسک داخلی و نوع پورت ارتباطی، سرعت‌های خواندن و نوشتن متفاوتی دارند. اگر مقدار استفاد‌ه‌ی شما از دیسک زیاد است، یکی از عوامل که باید به آن توجه کنید، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است. به ویژه در حجم‌های بسیار زیاد، سرعت زیاد ارزشمند خواهد بود.

نیاز یا عدم نیاز به آداپتور

گروهی از دیسک‌های قابل حمل به دلیل سرعت بیشتری که ارائه می‌کنند یا حجم‌های زیادی که دارند، به شکل رومیزی و همراه با آداپتور ارائه می‌شوند. برخی دیگر نیز با کابل‌هایی شبیه به حرف انگلیسی Y ارائه می‌شوند که لازم است در سمت کامپیوتر از دو پورت USB برای تامین انرژی بیشتر استفاده نمایید.

همراه داشتن آداپتور ممکن است یک ویژگی نامناسب برای حمل و نقل هارد اکسترنال به حساب آید.

نظر شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *